Sanoma Utbildning släpper nytt läromedel

Koll på matematik” är en ny färgsprakad matematikserie. Det finns inte en enda vit sida och böckerna är fyllda med spännande bilder. Målgruppen är lågstadie- och mellanstadieelever och visst kommer dessa böcker fånga ungas intresse. Nästa vecka släpps Koll på matematik 1A och 4A, som är de första färdigskrivna böckerna. Bakom står fyra kvinnor, alla med rötter i Nässjö, men hur kommer det sig att de skriver matteböcker?
– Det var så att jag blev tillfrågad av förlaget Sanoma Utbildning. De undrade om jag ville skriva mellanstadiematerial, vilket jag absolut ville göra. Därefter tog jag kontakt med Heléne Dalsmyr som också ville skriva, säger Eva Björklund.

Eva är den enda av dem som har flyttat ifrån Nässjö och bosatt sig i Göteborg. Där arbetar hon som mellanstadielärare på Herrgårdsskolan. I år tilldelas hon Ingvar Lindqvistpriset för att uppmuntra hennes arbete som matematiklärare. Priset ges ut av Kungliga Vetenskapsakademin i närvaro av kungaparet.

Eva fortsätter berätta att efter att de hade kommit igång att skriva, bestämde sig Sanoma för att de ville ha ett lågstadiematerial också. Eva och Heléne tipsade då om Pernilla Tengvall och Hanna Almström som arbetar på Handskerydsskolan.
– Vi har aldrig skrivit böcker innan, det har ingen av oss. Så att skriva ett läromedel i matematik såg vi som en stor utmaning, men det har gått bra. De elever och lärare som prövat delar ur böckerna har gett väldigt god respons, säger Pernilla.

Det är inte bara hos eleverna som materialet behöver träffa rätt, utan även hos lärarna. Till varje grundbok skrivs det en lärarguide som ska vägleda läraren genom läromedlet. Där finns fördjupning av det matematiska innehållet och även rena undervisningsförslag. De har även lyft upp sådant som de själva ser ett behov av i matematikundervisningen. En sak som de trycker mycket på i deras böcker är begreppsförståelse.
– Vi tycker det är väldigt viktigt med de matematiska begreppen och att barnen lär sig rätt begrepp från början. Många lär barnen att säga ”gånger” och ”plus”, men de är inte ord som är lättare att lära sig än ”multiplicera” och ”addera”, säger Heléne.

Deras böcker vilar helt på den nya läroplanen Lgr 11 som kom 2011. Heléne menar att det inte är många som är skrivna utifrån den, vilket gör det passande att de kommer ut med ett nytt läromedel nu.
Releasepartyt kommer att hållas på tisdag nästa vecka på Hotell högland. Inbjudna är grundskolelärare från Nässjö kommun och grannkommunerna.
– Under festen kommer vi presentera oss och våra böcker, men det blir en väldigt kort presentation. Huvudsakligen är det en fest för att fira lanseringen av det nya materialet där alla besökare kommer få med sig en goodiebags hem med 1A och 4A-böckerna, säger Hanna.

Nu siktar kvinnorna på att skriva materialet till 1B och 4B. Planen är att de kommer skriva totalt 6 grundböcker för låg- och mellanstadiet med tillhörande läxböcker och lärarguider. Det kommer även kopplas ett digitalt material till alla böckerna. Fler titlar kan så småningom tillkomma i serien: men det får tiden utvisa om lärare och elever är redo för en explosion av färgglada matteuppgifter!

/ Bild: Fr.V. Hanna Almström och Pernilla Tengvall som skrivit "Koll på matematik 1A". Sedan kommer Heléne Dalsmyr och Eva Björklund som skrivit "Koll på matematik 4A".

Fotograf ska anges: Nicole Erkensten, Nässjö Näringsliv AB.

• Litteratur

• nnab