Smålandskräftor och logistik placerar höglandet på toppen

Smålandskräftor och logistik placerar höglandet på toppen

Begreppet gnosjöandan är välkänt. Men uppenbarligen är andan på småländska höglandet värd att ta på allvar. När Dagens Industri nyligen presenterade gasellföretagen i Jönköpings län, totalt sex till antalet, fanns samtliga på småländska höglandet. Därav två från järnvägsmetropolen Nässjö där smålandskräftor och logistik skapar exempellösa framgångar. Månne ett trendbrott på gång?

-Vi är jättestolta över att vara ett av länets snabbväxande företag. Smålandskräftan har blivit en storsuccé. Men faktum är att hummerförsäljningen nu uppe på nästan samma nivå, kommentarer Måns Lennermo, ekonomichef hos Smålandskräftan i Nässjö.

Hög kvalité på produkterna, vissa specialiteér som exempelvis hemlagad hummersoppa säljs i rasande fart både till grossister över hela landet och i den egna butiken. På årsbasis har företaget ett dussin anställda, men under högsäsongen – när kräftorna kokas och packas – sysselsätts 30 personer.

Sedan en tid finns också Vägga fiskrökeri med verksamhet i Nässjö. Även detta en samarbetspartner till Smålandskräftan. Vem kunde för några år sedan tro att småländska höglandet skulle bli en metropol för dessa produkter – men allt går med entreprenörskap.

Ett stenkast från Smålandskräftan ligger Höglands Logistik, som två år i rad varit länets lönsammaste företag. I år är man förvisso på femte plats, men VD Henrik Almström är mycket nöjd.

–Våra verksamheter där vi arbetar både med transportverksamhet och tredjepartslogistik går mycket bra. De satsningar vi gjort ligger helt rätt i tiden. Vi ser ljust på framtiden.

BILDTEXT

Mums för läckergommar. Måns Lennermo, ekonomichef hos Smålandskräftan demonstrerar. Hummern är nästan ifatt kräftorna som företagets storsäljare.

• Företagsinformation