Bra jobbat! Effekter av beröm och solljus

Jag tycker att vi ska ge varandra en ryggdunk och lite extra beröm för att vi har klarat oss igenom denna novembermånad. Enligt SMHI så är 50 soltimmar i november normalt för oss på ostkusten men antalet soltimmar i år låg under hälften av normalvärdet.

Dom positiva egenskaper som solljus för med sig är att vi blir friskare, får mer energi och även gladare. Solens strålar har också en mycket viktig funktion i kroppens bildande av D-vitamin. Hela 80-90 procent av det D-vitamin vi har i kroppen kommer just från solljuset, resterande får vi i oss från födan. Läs mer om D-vitamin hos netdoktor.se

En annan sak som håller oss friska, pigga och glada är just beröm, som jag delade med mig av, till alla, i rubriken här ovan :) Här kan ni läsa om beröm och "friskfaktorer" i en ny avhandling från KI. Det får ni läsare ta med er från dagens inlägg, en sådan enkel sak som att ge en kollega beröm och uppskattning. Starta redan nu på lunchen med en ryggdunk och beröm för en stark arbetsinsats denna vecka som gått!

Trevlig helg önskar Naprapatlandslaget

Naprapat Jonas Parandian