Styrketräning för Fotbollsspelare

Naprapatlandslagets naprapater Jonas Parandian och Henrique de Sousa var tillsammans med fystränare från hela världen samlade på Eleiko Sport Center i Halmstad för att ta del av Charles Poliquins kunskaper inom styrketräning.

Charles Poliquin är världsledande inom styrketräning och höll den gångna helgen i en utbildning om styrketräning specificerad för fotbollsspelare. Charles, som framgångsrikt har tränat olympiska medaljörer i sjutton olika sporter, delade med sig av sin erfarenhet till åhörarna som kom från hela världen.

-Vi var dom enda naprapaterna där tillsammans med fystränare från bl a Allsvenskan, danska Superligan och norska Tippeligan, säger Jonas. Det var en inspirerande helg där vi fick chansen att byta erfarenheter med elittränare från Ryssland, Sydafrika och Storbritannien.

Några av de frågor som Poliquin svarade på under helgen var följande:

• Hur screenar man spelare för att indentifera de biomekaniska färdigheter som krävs för att spela fotboll?

• Vilka krav ställer fotbollsspelande på energisystemet?

• Hur screenar man för att upptäcka skadebenägenhet och hur minskar man risken för skador?

• Hur rehabiliterar man de vanligaste skadorna inom fotbollen?

• Hur tränar man upp kortdistans, acceleration och explosivitet?

• Hur återhämtar man sig bäst från träning och matcher?

Om du och ditt fotbollslag behöver hjälp med styrke/fysträningen kontakta Jonas eller Henrique på Naprapatlandslaget

henrique@naprapatlandslaget.se

jonas@naprapatlandslaget.se