P.U.S.H – En urban mötesplats med skateboardpark öppnar i Gallerian

Den 13 november öppnas dörrarna till Sveriges enda skateboardpark mitt inne i Stockholms city. Det blir en helt ny mötesplats där det ges möjlighet att åka skateboard, shoppa bland street varumärken och lyssna på spännande föreläsningar. Det viktiga är att tillsammans med partners fylla dessa 300 dagar med nytänkande aktiviteter och varje dag göra skillnad.

Många har nyfiket följt hur den nya mötesplatsen vuxit fram i hjärtat av Stockholm. En skatebowl och streetyta är nu på plats på övervåningen i Gallerian, med panoramautsikt över några av Stockholms mest frekventerade gator. Bakom initiativet står bland annat Alex Lindgren, som är projektansvarig för P.U.S.H. Han har själv varit skateboardproffs och åkte bräda i Gallerian ända sedan 1976 när köpcentret byggdes, på den tiden då stockholmarna nynnade på ’Gallerians gång är mitt andra hem’.

– Ja det är som att cirkeln nu blir sluten. Skateboarding är för många av oss sedan dess en livsstil men numera även en OS-gren. Via det innovativa skateboardgänget bakom Performance Sk8, får vi här en möjlighet att arbeta med fantastiska partners som Sverige för UNHCR, vilket gör att vi kan stödja människor på flykt, samtidigt som vi har det kul, lär ut skate och hänger i den härliga loungemiljön. Schysst jobb jag har eller hur?, säger Alex med ett stort leende.

Generalsekreteraren för Sverige för UNHCR Åsa Widell, som idag också är på plats i Gallerian, är glad för samarbetet.

– Det här är ett fantastiskt initiativ och vi hoppas att många kommer att besöka lokalen och se de innovativa portabla flyktinghemmen - Better Shelter – på plats. Och förstås att besökarna bidrar till insamlingen för att hjälpa de nära 71 miljoner människor som befinner sig på flykt runtom i världen.

P.U.S.H är öppet varje dag i veckan under Gallerians öppettider. Det kommer bjudas på Music Tuesdays, live podcasts, Training Thursdays och många andra överraskningar både på vardagar och helger.

Bildarkiv: www.pushsthlm.com med bildarkiv.

Talespersoner:
Alex Lindgren, Projektansvarig Mobil:
+46761851221, alex@performancesk8.com
Natalie Lipschütz, Projektkoordinator
Mobil: +46727238243, natalie@performancesk8.com

P.U.S.H (Performance Sk8 Urban Skate House) är både ett välgörenhetsprojekt till förmån för UNHCR, (FN:s flyktingorgan), men också en urban mötesplats fylld med spännande aktiviteter, givande event och ett nytt retail-koncept som tagits fram i samarbete med Peter Scherr från Popup Agency. White arkitekter och konceptdesigner Mikael Lagerström från DesignLab Sweden har designat denna yta på 1000 kvm som man hittar i Gallerian i Urban Escape, Stockholm, en våning upp, ovanför huvudentrén

• Skåne

13 November öppnar P.U.S.H (Performance Sk8 URBAN SKATE HOUSE) upp dörrarna i Gallerian i Stockholm. Detta kommer vara ett välgörenhetsprojekt för Sverige för UNHCR och syftar till att samla in pengar till de 71 miljoner människor som idag är på flykt världen över.

Lokalen inne i Gallerian City har en yta på 1000kvm en våning upp precis vid entrén. Här kommer det finnas spännande pop-up butiker, en häftig skateboard-bowl och en cool streetyta. En mötesplats med unik utsikt över hamngatan och Regeringsgatan. Lokalen kommer även att användas som event & konferens yta, där det skapas möjlighet för företag att bjuda in till gedigna möten i en urban miljö mitt i city. Vid årssiktet rustar vi upp inför OS inne i Urban Skate House då skateboard blir en OS-gren Juli 2020. Då kommer vi bjuda in till spännande tävlingar, skateboardskolor, direktsända live streams från Tokyo, och en chans för fansen att få en autograf från sin favorit elitåkare.