Carl Fredrik von Breda, Gustav III, porträttstudie, 1787. Foto: Nationalmuseum.

Utställningen 1700-tal – Sverige och Europa öppnar på Nationalmuseum Jamtli den 19 juni

Den nya utställningen som öppnar på Nationalmuseum Jamtli handlar om relationerna inom konsten mellan Sverige och Europa under 1700-talet. Ett slottsbygge, en teaterkung och skickliga diplomater var alla viktiga ingredienser i 1700-talets blomstrande kulturliv. I utställningen går det att lära sig mer om konstnärerna som tog rokokon till Sverige, och de som lämnade landet för lysande karriärer vid kontinentens hov.

Utställningen tar dig med genom ett århundrade präglat av krig och svåra umbäranden, men också av framtidsoptimism, nyttotänkande och tron på vetenskap där konsten hängde nära samman med politik och diplomati. Nya idéer och konstnärer kom bland annat från Frankrike till Sverige för att delta i bygget av det nya kungliga slottet i Stockholm i början av seklet. Utställningen tittar också närmare på den direkta påverkan som Gustav III hade på kulturen under senare delen av århundradet. Samtidigt som fransmännen kom till Sverige reste svenskarna ut i Europa. Flera konstnärer gjorde karriärer som hovmålare. Utöver konstnärliga talanger bidrog social begåvning och sinne för affärer till positioner i samhällets toppskikt. Den klarast lysande stjärnan var Alexander Roslin, som efter bara ett drygt år i Paris (1753) valdes in som ledamot i den franska konstakademien. På hemmafronten skildrade konstnären Pehr Hilleström vardagliga scener från såväl bruksmiljöer som kök och salonger.

Utställningen tar upp teman som krig och diplomati, handel och vetenskap, rokokons födelse, Gustav III i Italien, nyklassicismen och engelska influenser. Konstnärer som Alexander Roslin, Johan Tobias Sergel, Carl Hårleman, Louis Jean Desprez, Angelika Kauffmann, Carl August Ehrensvärd, Pehr Hilleström, Elias Martin och Carl Fredrik von Breda visas. Totalt är det cirka 180 verk från Nationalmuseums samling av svensk och fransk 1700-talskonst som ingår: porträtt, landskaps- och stillebenmåleri, vardagliga interiörbilder, men även teckningar, unika skisser och ritningar, som aldrig tidigare ställts ut. Dessutom ingår porslin och fajans, guldsmide samt möbler och andra konsthantverksföremål.

Utställningen 1700-tal – Sverige och Europa visas på Nationalmuseum Jamtli i Östersund 19 juni – 11 april 2021.

Pressvisning
På grund av rådande omständigheter bjuder vi inte in till någon pressvisning den här gången, men vid intresse för besök, tag kontakt med Christina Wistman enligt nedan så arrangerar vi enskilda träffar i utställningen.

Nationalmuseum Jamtli öppnade 17 juni 2018 och är en arena för konst- och designupplevelser i Östersund där Jamtlis prisbelönta pedagogik kombineras med Nationalmuseums unika samlingar och kunskap. Nationalmuseum Jamtli har möjliggjorts genom EU:s Regionala strukturfonder, Östersunds kommun, Region Jämtland Härjedalen och ett brett samarbete med näringslivet där Postkodlotteriets Kulturstiftelse, Östersundshem, Länsförsäkringar Jämtland, Persson Invest, Jamtlis Gynnare, Jämtkraft, Jämtlands läns konstförening, Diös, Attacus Invest, Lundstams Återvinning, Oscarson Invest, Toréns Entreprenad AB, Sparbanksstiftelsen Jämtlands län, Föreningen Gamla Östersund och Kvinnliga Föreningen Gamla Östersund är viktiga samarbetspartners, både finansiellt och i sitt övriga engagemang. Tillkommer gör även Assa Abloy och Bilbolaget genom sina respektive insatser.

För mer information
Hanna Tottmar, pressansvarig Nationalmuseum, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400
Christina Wistman, bitr. museichef och pressansvarig Jamtli, christina.wistman@jamtli.com, 070-249 19 93

Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Museets samlingar innehåller måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig ända fram till idag. Museibyggnaden stängde 2013 för en omfattande renovering och öppnade igen under hösten 2018. Under 2019 tog museet emot nära 850 000 besök.