Moriska Paviljongen gör trygghetsworkshop med Nattskiftet

Den senaste tidens uppmärksamhet kring otrygghet runt Norra Parkgatan, samt i och utanför nattklubbsmiljö har gjort att Moriska Paviljongen vill ta ett krafttag mot otryggheten. En serie åtgärder har vidtagits där man bl.a. har anställt en egen värdinna i entrén och på torsdag ska man genomföra en trygghets-workshop med Nattskiftet.

- ”Workshopen kommer handla om vad trygghet innebär för oss och våra gäster. Det är olika vad som inger trygghet beroende på vem du är, och vi vill att alla ska känna sig välkomna hos oss. Därför är det viktigt att vrida och vända på den känslan och det behovet ur olika perspektiv, och handla utefter en medveten strategi” säger Vanessa Marko, marknadsansvarig på Moriska Paviljongen.

Nattskiftet har under de senaste två åren gjort en stor insats för att öka tryggheten på svenska festivaler och lyfta problematiken med våld och sexuella övergrepp på festivaler, konserter och i nattklubbsmiljö. De har ideella nattkompisar som vandrar på natten och är närvarande. De samarbetar bl.a. med Trädgården i Stockholm, Bråvalla-festivalen och managementet RMH Sweden med artisten Silvana Imam som ambassadör. Målet är att etablera verksamheten även i Malmö.

- ”Detta är ett första steg mot att utveckla Nattskiftet nationellt och samverka med flera klubbar och festivaler runt om i Sverige. Det är grymt att Moriskan vill ta ansvar och jobba aktivt med trygghetsfrågor för att göra miljön för deras besökare riktigt bra” säger Lisen Andreasson Florman, grundare och verksamhetschef för Nattskiftet.

På torsdag kommer representanter från Moriska Paviljongen, vaktbolaget SAFE och Nattskiftet vara på plats för att diskutera trygghet, policy och normer. Det kommer även vara en plattform för att inleda ett mer kontinuerligt samarbete med Nattskiftet i Malmö.

Lisen Andréasson Florman

Grundare Affärsutveckling, samarbeten och talesperson +46 (0)73-4403605