Trygghetsorganisationen Nattskiftet expanderar och lanseras i Malmö!

Trygghetskulturen sprids! Sedan 2014 har Nattskiftet som pionjär synliggjort, påtalat och arbetat tillsammans med arrangörer av festivaler, klubbar och event för att skapa trygga arrangemang. På ett 100-tal event har våra hittills dryga 450 utbildade volontärer, Nattkompisarna, deltagit och spridit trygghet. Det är dags för oss att ta ännu ett steg i utvecklingen. Vi lanserar nu Nattskiftet i Malmö. Malmö blir stad nummer tre efter Stockholm och Norrköping. Detta utgör ett led av Nattskiftets pågående expandering där trygghetskulturen sprids vidare i Sverige.​

- Vi ser en vilja och ett engagemang i Skåne och Malmö att ta medborgarnas oro och krav på trygghet på allvar. Detta är något Nattskiftet vill bidra till genom att skapa och accelerera den trygghetskultur Malmö och Skåne förtjänar. Vi ser att vårt arbete i att trygga natten är ett lyckat exempel, och det vill vi såklart sprida vidare. Malmö är perfekt som arena för vår utveckling och expandering. Jag tror starkt på vår gemensamma drivkraft. Vår starka organisation i Stockholm, Leotrinas driv på plats, besökare, volontärer, Malmö Stad och arrangörer, är rätt aktörer för ett trygghetsarbete baserat på erfarenhet, expertis och samverkan, säger Nattskiftets grundare Lisen Andréasson Florman.

Nattskiftet ämnar att vara en del av kulturlivet och tillsammans med andra bygga trygghetskultur i Malmö. Nattskiftets trygghetsarbete kommer synas i samverkan med Malmös arrangörer av publika evenemang. Projektledare för Nattskiftet Malmö är Malmöbon Leotrina Koqani.

- Jag blev först introducerad till Nattskiftet i Stockholm. Som aktiv Nattkompis kände jag vilken positiv påverkan Nattskiftet har med sitt arbete, men även vilken skillnad vi kan göra tillsammans för samhället i bredare mening. Sedan dess har jag saknat ett initiativ som Nattskiftet i Malmö, som verkligen gör skillnad på riktigt! Jag som växt upp här upplever starkt ett behov av trygghetsskapande organisationer som Nattskiftet. En plattform som gör att fler kan bidra. Dels att fylla "gapet" mellan klubben och hemmet, men också genom utbildning, kunskapsspridning och samarbete med arrangörer för att skapa trygga arrangemang tillsammans, säger Leotrina Koqani.

Du ska kunna röra dig i mörkret utan att rädsla och otrygghet. Nattskiftet kommer bidra med trygghet och stöd i natten. Vi kommer peka ut åtgärder, påverka den gemensamma miljön och sprida trygghetskultur i Malmö.

Nu söker Nattskiftet Malmö sponsorer och partnerskap. Vi är också i full gång med rekryteringen av Nattkompisar. En Nattkompis ska vara hjälpsam, engagerad och omtänksam. En Nattkompis är en person som vill ifrågasätta dagens nattmiljö och som vill förmedla trygghet.

Vill du vara med och skapa den trygghetskultur som Malmö förtjänar?

Just nu söker vi dig som som vill vara volontär. I vår kommer vi genomföra utbildningsomgångar för att rusta dig för att fylla det hål som idag finns mellan krogen och hemmet i Malmö. Fyller du minst 21 i år är du välkommen med din ansökan. Sök ​här för att bli Nattkompis!

Är din organisation intresserad av att stärka Malmös trygghetskultur genom Nattskiftet? Kontakta Leotrina på leotrina@nattskiftet.org!