Trygghetsorganisationen Nattskiftet nattvandrar i utelivet igen

Nattskiftet jobbar för rätten att vara trygg i natten. Genom strategiskt och operativt arbete samt partnerskap, har organisationen som mål att bekämpa våld och sexuella övergrepp inom natt- och utelivet. Strategin utgår ifrån en kärnstyrka av volontärer – så kallade "Nattkompisar" – som nattvandrar på klubbar, festivaler och event, i synnerhet kring stängningstid. Då kan personer bl.a. få sällskap på vägen hem, hjälp att hitta en buss, tunnelbana och taxi, stöd att leta rätt på vänner eller bara ha någon att prata med. Nattskiftet bistår även vid olyckor, potentiella riskfaktorer och andra hotbilder.

Under 2014 verkade Nattskiftet främst kring Trädgården och på festivalerna Bråvalla festival, Popaganda och YARD. "Vi på Nattskiftet tror att alla – myndigheter, organisationer, företag och privatpersoner – kan bidra till att skapa ett tryggare samhälle. Trygghet ska vara en självklarhet oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning, ålder eller funktionsförmåga. Verkligheten ser inte ut så idag och därför behövs tyvärr vi. Men tillsammans kan vi förändra dagens verklighet till det bättre.", säger Lisen Andréasson Florman, projektledare och initativtagare, Nattskiftet.

Samarbeten med Stockholms stad, Polisen, företag och organisationer för långsiktig trygghet Då Nattskiftet startades i april 2014 samarbetade ett flertal aktörer för att stödja den ideella verksamheten, t.ex. Stockholms stad och Polisen, samtyckesinitiativet FATTA och kvinnojouren Somaya, samt sponsorer såsom Taxi Stockholm, The Absolut Company, Carlsberg och Åbro. Sist men inte minst var ca 100 personer utbildade Nattkompisar.

Under vinterhalvåret har Nattskiftet bildat styrelse, registerats som förening och skapat en mer konkret och långsiktig vision. Nu fördjupas och breddas verksamheten, och nya samarbeten sker med ABF, Adidas, Byrån För Lika Rättigheter, FattaMan och Föreningen Storasyster. Men nyckeln är Nattkompisarna.

"Just nu söker vi fler Nattkompisar. Eftersom vi redan har ett antal festival- och klubbsamarbeten på gång, och vi hoppas att fler festivaler och klubbar ska kontakta oss, är det viktigaste att folk ansöker till att bli Nattkompis. Samtidigt utvecklar vi våra samarbeten för att erbjuda en ny utbildning, se över våra sponsorprodukter såsom kläder, samt säkra Nattskiftet rent ekonomiskt. Förra året var vi dessutom bara ett fåtal i projektledningen, men fjolårets extra engagerade Nattkompisar jobbar nu i mitt team. Vi har värvat ett antal erfarna personer till styrelsen, utökat vårt ambassadörsnätverk, och även smygstartat årets nattvandringar på klubben Under bron. Helt enkelt, vi hoppas på en tryggare sommarnatt i år igen genom att fler människor, företag och organisationer vill vara med", säger Lisen Andréasson Florman.

Nu söker Nattskiftet volontärer
På Nattskiftets hemsida kan den som vill bli Nattkompis göra en intresseanmälan via ett enkelt formulär. De som ansökt kallas till en rekryteringshelg för främst intervjuer. Sedan sker två utbildningshelger, då de blivande Nattkompisarna får en utbildning inom säkerhet, genusfrågor och trygghetshantering.

Viktiga datum: Sista ansökningsdag för att bli Nattkompis: 22/3 Rekryteringsdagar: 28/3-29/3, kl 10-18 Utbildningsdagar: 18/4-19/4 och 25/4-26/4, kl 10-15.

Första nattvandring för sommaren 2015 sker fredagen 8 maj då klubben Trädgården öppnar för säsongen.

Nattskiftet är en organisation för rätten att vara trygg i natten och en kamp mot våld och sexuella övergrepp.

Lisen Andréasson Florman

Grundare Affärsutveckling, samarbeten och talesperson +46 (0)73-4403605