Årligt pris för att främja framtidens ämneskompetenser

Idag lanserar Natur & Kultur i samarbete med Lärarnas Riksförbund ett årligt pris för att lyfta framtidens ämneskompetenser. Priset syftar till att, genom ökad digital kompetens hos lärarna, rusta eleverna med de ämneskompetenser de behöver för framtiden. Temat för 2016 är kodning.

– Genom att stötta undervisningen av nya ämneskompetenser ger vi fler elever förutsättningar att lyckas i samhället. I år ser vi att förståelsen för kodning är en kompetens som efterfrågas och något som behövs för att i framtiden kunna ta del av ett demokratiskt samhälle. Vi är således glada över att tillsammans med Lärarnas Riksförbund lansera detta pris, säger Helena Holmström, förlagschef på Natur & Kultur Läromedel.

– Vi ska ha en skola som ger eleverna djupa ämneskunskaper och utvecklar elevers förmåga att vara kreativa och innovativa. Det ena bygger på det andra och vi har en läroplan som ger möjlighet att inrymma båda dessa dimensioner. Det är elever i klassrummen som tillsammans med sina lärare skapar den viktigaste tillgången för vårt framtida samhälle, säger Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Vinnarna 2016 utses genom fem deltävlingar (maj, juni, aug, sept, okt) och får:

• tillsammans med en valfri kollega, en fortbildningsdag i framtidens ämneskompetenser på Skolforum, samt efterföljande pedagogisk pub och pedagogisk kväll.
  • ett bokpaket från Natur & Kultur bestående av Carol Dwecks Mindset och Karin Nygårds Koden till digital kompetens
  • en CodeMonkey-licens.
  • Läs mer på
    www.nok.se/framtidensamneskompetenser2016

Ann Förberg, marknadschef Läromedel, Natur & Kultur, ann.forberg@nok.se

Frida Ekberg, press, Lärarnas Riksförbund, frida.ekberg@lr.se

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

• Skola

• natur & kultur