Elin Willows roman Inlandet blir film 2019

Elin Willows roman Inlandet blir film. Filminspelningen startar i mars nästa år.

Inlandet är en självlysande berättelse om uppbrott och förändring, skriven på avskalad, distinkt prosa. Elin Willows debutroman undersöker vardagens konkreta mekanik, småsamhällesmentaliteten och hur omgivningen kan spegla en människas inre landskap, relationen mellan frihet och ensamhet.

Jon Blåhed har skrivit manuset och ska även regissera filmen. Filmen, som kommer heta Inland, blir hans långfilmsdebut. Filminspelningen som ska ske i Norrbotten bygger på ett manus som redan är färdigt, likaså finansieringen. Som bäst pågår rollbesättning och scouting av inspelningsplatser. Inspelningarna börjar i mars nästa år och filmen beräknas ha premiär i början av 2020.

Författaren Elin Willows säger att det känns overkligt och spännande.

Det har varit så otroligt roligt att höra hur folk har läst boken, och det här kommer att kännas som en tolkning fast i bild!

Filmen produceras av Bd Film AB, Andreas Emanuelsson och Tony Österholm, i samproduktion med Filmpool Nord AB i samarbete SVT samt med stöd av Svenska Filminstitutet, filmkonsulent Helen Ahlsson. Filmen produceras inom ramen för Moving Sweden.

Moving Sweden är Svenska Filminstitutet och SVT’s satsning på långfilmer med en lägre budget. Inland är den första filmen att få stöd i den nya satsningen.

Elin Willows är kulturjournalist bosatt i Finland, där hon arbetar på Yle, finsk public service. Inlandet kom ut i januari 2018 och är Elins debutroman. Boken utkom även på svenska och finska i Finland, romanen utkommer som ljudbok i februari 2019 hos Förlaget, inläst av Elin själv.

Sagt om boken:
”Elin Willows gestaltar skickligt känslan av främlingskap genom att låta tiden och rummet flyta ihop och bli en del av berättarens inre liv.”
GP

”Inlandet känns som att krypa in i ett ide, eller som att få såren omplåstrade med is.”
M-magasin

”Det är vackert, kärvt och känsligt berättat, om att vara stilla tills benen börjar vilja gå igen - en verkligt stark debut.”
SvD

”En riktigt stilsäker debutroman."
Arbetarbladet

”en vackert skriven roman med fin blick för det som skaver mellan stad och land”
VK

”I kasten mellan sommarens konstanta ljus och vinterns eviga mörker gestaltar Willows något så ovanligt i utvecklingsromanen som erfarenheten att träffa ett val och stå fast vid det.”
Tidningen Vi

”Stilsäker roman med sällsamt liv”
DN

Natur & Kultur, Karlavägen 31, Box 27 323, 102 54 Stockholm, Tel: +46 (0)8 453 86 00, e-post: info@nok.sewebb: nok.se