Fler stipendier från Stiftelsen Natur & Kultur

Stiftelsen Natur & Kultur delar ut ytterligare nio stipendier om 100 000 kronor. Totalt har i år 18 författare och skribenter fått sammanlagt 1,8 miljoner kronor i stipendier från stiftelsen.

Stipendienämnden har valt nio författare och skribenter som verkar i stiftelsens anda och som på olika sätt bidrar till det offentliga samtalet. Mottagarna har den här gången valts ut på stiftelsens eget initiativ och utan föregående ansökningar.

– Tidigare i höstas delade stiftelsen ut nio arbetsstipendier. Då kom över 500 ansökningar in, vilket visade på ett stort behov av ekonomiskt stöd till kvalificerade författare och skribenter, inte minst inom sak- och facklitteratur. Därför beslutade nämnden att dela ut ytterligare nio stipendier, säger professor Johan Svedjedal, föredragande ledamot i stipendienämnden.

Stipendiaterna är Cecilia Davidsson, Dan Josefsson, Jonas Hassen Khemiri, Stig Larsson, Mian Lodalen, Anna-Lena Lodenius, Frida Nilsson, Anisur Rahman och Per Wirtén.

Tidigare i höstas fick följande författare/skribenter varsitt arbetsstipendium om 100 000 kronor: Susanna Alakoski, Lisa Bjurwald, Tomas Böhm, Torbjörn Elensky, Ola Larsmo, Lawen Mohtadi, Sara Stridsberg, Per Svensson och Gellert Tamas.

Stiftelsen Natur & Kulturs sökbara arbetsstipendier delas ut årligen och utlyses nästa gång den 1 mars 2012.

Elinore Brandén
elinore.branden@nok.se
08-453 86 30

Cecilia Davidsson (född 1963) är författare och debuterade 1994 med novellsamlingen En av dessa nätter. Hon har gjort flera barnböcker tillsammans med sin syster, illustratören Helena Davidsson Neppelberg. 2011 kom romanen Det man har och det man drömmer om (Albert Bonniers förlag).

Dan Josefsson (född 1964) är frilansjournalist och författare. Han har gjort flera uppmärksammade dokumentärer för SVT och skriver bl.a. på Aftonbladets kultursida. Dan Josefsson har också skrivit Hemligheten och Den mörka hemligheten (Natur & Kultur) tillsammans med psykologen Egil Linge.

Jonas Hassen Khemiri (född 1978) är författare och dramatiker. Han debuterade som romanförfattare med Ett öga rött (2004), som har översatts till flera språk. Montecore  en unik tiger (2006) blev nominerad till Augustpriset. Khemiri har också skrivit pjäserna Invasion!, Fem gånger Gud och Vi som är hundra.

Stig Larsson (född 1955) är poet, dramatiker, författare, filmregissör och kritiker. Han debuterade 1979 med den mycket uppmärksammade romanen Autisterna och har givit ut ett tjugotal diktsamlingar, romaner och noveller. Larsson har även skrivit och regisserat, bl.a. pjäserna VD och Systrar, bröder. Han har också skrivit och regisserat för film och tv.

Mian Lodalen (född 1961) är författare, journalist, debattör och krönikör. I sina krönikor i QX, Arbetaren och Ottar har hon bl.a. skrivit om ungdomskollektivet i Jönköping, homovärldens Stockholm, vegan-rörelsen, kvinnokampen, dragqueens, dragkings och inseminationer. 2008 kom den uppmärksammade romanen Dårens dotter (Forum) och 2010 släpptes Tiger (Forum).

Anna-Lena Lodenius (född 1958) är journalist och författare, kanske främst känd för sina studier av extremnationalistiska rörelser. 1991 kom hennes första bok i ämnet, Extremhögern, som hon skrev tillsammans med Stieg Larsson. Senaste boken kom 2011, Krutdurk Europa (med Mats Wingborg).

Frida Nilsson (född 1979) är barnboksförfattare och programledare i tv och radio. Liksom debutboken Kråkans otroliga liftarsemester (Natur & Kultur), är flera av hennes böcker från början populära barnradioföljetonger. Hennes andra bok om Hedvig, Hedvig och Max-Olov, blev Augustnominerad 2006. Hedvig och Hardemos prinsessa kom 2009 (Natur & Kultur).

Anisur Rahman (född 1971) är poet och journalist från Bangladesh. Anisur Rahman har skrivit om kvinnors rättigheter och religiös fundamentalism. Han ses av yttrandefrihetsorganisationen PEN som en så kallad fristadsförfattare.

Per Wirtén (född 1958) är författare och frilansskribent som skriver för bland andra Dagens Arena samt kultursidorna på Expressen och Sydsvenskan. Han var chefredaktör för Arena fram till 1 januari 2010 och var också en av tidningens grundare. 2009 kom ett urval av hans artiklar i boken Kosmopolitik nu!. 2010 gav Bonniers ut Där jag kommer från om förorten och den fjärde stadsrevolutionen.

• stiftelsen natur kultur
  • cecilia davidsson
  • dan josefsson
  • jonas hassen khemiri
  • stig larsson
  • mian lodalen
  • anna-lena lodenius
  • frida nilsson
  • anisur rahman
  • per wirtén
  • stipendie

Natur & Kultur, som grundades 1922, ger ut böcker för den allmänna bokmarknaden, läromedelsmarknaden och för högskolan. Stiftelsen Bokförlaget Natur & Kultur bildades 1947 och är aktiv inom en rad områden. Vi delar bland annat ut priser och stipendier till lärare och forskare. Sedan år 1974 utdelas Natur & Kulturs Kulturpris. I stiftelsens stadgar står att vi ska ”motverka totalitära idéer och statsskick samt främja ekonomisk och politisk frihet”. Detta uppdrag fullföljer vi i vår utgivning, samt genom att stödja och samarbeta med personer och organisationer som verkar för samma mål.