Fredrik Strömholm ny styrelseordförande för Natur & Kultur

Fredrik Strömholm tillträder i juni som ny styrelseordförande för stiftelsen Natur & Kultur. Han har lång erfarenhet från näringslivet, bland annat av styrelsearbete i ett stort antal bolag. Han efterträder Anders Ullberg som har varit stiftelsens ordförande i drygt sex år.

– Vi är mycket glada att kunna välkomna Fredrik Strömholm som ny ordförande i Natur & Kultur. Han har alla de egenskaper vi söker och en näringslivsbakgrund som passar ett modernt bokförlag, säger Peter Gärdenfors, vice styrelseordförande för Natur & Kultur.

Fredrik Strömholm driver i dag investmentbolaget Impilo, inriktat på investeringar inom läkemedel, medicinteknik och vårdtjänster. Hans erfarenhet av styrelseuppdrag inkluderar bland annat Apotek Hjärtat, Carnegie, Ferrosan Medical Devices, Åkers och Qmatic. Han är i dag ledamot i Karolinska Institutets placeringsråd, skattmästare i stiftelsen Academica som är knuten till Åbo Akademi samt styrelsemedlem i Skellefteå AIK Hockey.

– Det är ett hedrande ordförandeuppdrag och jag ser fram emot att bidra till en fortsatt god utveckling av förlagsverksamheten och stiftelsens ambition att verka för folkbildning, tolerans, humanism och demokrati. Natur & Kultur ska vara en stark och engagerad aktör i en tid då vi står inför stora samhällsutmaningar, säger Fredrik Strömholm, tillträdande styrelseordförande för Natur & Kultur.

Stiftelsen Natur & Kultur har de senaste åren haft en styrelseordförande som utöver ett intresse för böcker, kultur och utbildning också har stor erfarenhet från näringslivet. Avgående ordföranden Anders Ullberg sitter i flera styrelser för börsbolag och är bl.a. styrelseordförande i Boliden.

– Vi vill också tacka Anders Ullberg för hans ovärderliga insatser för stiftelsen. Hans erfarenhet och arbete har varit väldigt viktigt för att ta Natur & Kultur till den starka position vi har i dag, säger Peter Gärdenfors.

Fredrik Strömholm tillträder ordförandeposten den 10 juni 2017.

För mer information, kontakta gärna:

Fredrik Strömholm, tillträdande styrelseordförande för Natur & Kultur, 076-115 10 65
Peter Gärdenfors, vice styrelseordförande för Natur & Kultur, 070-914 62 46
Per Almgren, vd för Natur & Kultur, 070–650 92 33

+++

Hela styrelsen för stiftelsen Natur & Kultur

Anders Ullberg. Född 1946.Avgående styrelseordförande.
Fredrik Strömholm. Född 1965. Tillträdande styrelseordförande, från den 10 juni 2017.
Per Almgren. Född 1963. Vd på Natur & Kultur.
Peter Gärdenfors. Född 1949. Vice styrelseordförande. Filosof och seniorprofessor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.
Ann Reimers. Född 1971. Personalrepresentant, Natur & Kultur.
Malin Ohlin. Född 1967. Advokat och delägare i Advokatfirman Vinge.
Ann-Charlotte Smedler. Född 1948. Professor emerita i psykologi vid Stockholms universitet.
Johan Svedjedal. Född 1956. Professor i litteraturvetenskap, särskilt litteratursociologi, vid Uppsala universitet.
Kjell Blückert. Född 1955. Vd för Ragnar Söderbergs stiftelse.

• ordförande
  • styrelse