Karen Armstrong till Bokmässan i Göteborg

Religion eller politik – vad orsakar krig?

Karen Armstrong utmanar i sin senaste bok uppfattningen att religion är orsaken bakom många av världens svåra konflikter. I höst kommer den ansedda brittiska religionshistorikern till Bokmässan, 22-25 september på Svenska Mässan i Göteborg.

Med Gud på vår sida Religion och våld genom historien heter boken som i år kommer på svenska (Natur & Kultur), där Karen Armstrong söker efter svaret på den brännande frågan: är religion orsaken till vår bloddränkta värld? Hennes svar är ett övertygande nej. I stället ser hon politiska härdar överallt, både i vår samtid och genom historien. Hon kommer bland annat att tala om sin bok i ett seminarium på Bokmässan.

”En högaktuell bok … Kommer att skapa livlig debatt med tanke på vad IS och andra uppviglare gör i religionens namn i dag.” lyder bland annat Financial Times recension av boken som på engelska har titeln Fields of Blood.

Karen Armstrong har i en lång rad internationellt uppmärksammade böcker och tv-serier studerat religionens roll i ett brett historiskt perspektiv.

Armstrong, född 1944, var under en period av sitt liv nunna, men lämnade klosterlivet för att studera litteratur vid universitetet i Oxford. Sitt liv i kloster har hon bland annat beskrivit i boken Genom den trånga porten.

Bokmässan har i år yttrandefrihet i fokus, med anledning av att den svenska Tryckfrihetsförordningen firar 250 år.

För mer information om boken och intervjuförfrågningar, kontakta gärna:
Helena Eitrem, pr-ansvarig för sakprosa och stiftelsen Natur & Kultur
helena.eitrem@nok.se, 08-453 86 40

För frågor om Bokmässan, kontakta:

Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef Bok & Bibliotek
bje@bokmassan.se, 0701-16 65 09