Melinda Gates bok utkommer på svenska

Melinda Gates uppmärksammade bok om kvinnors roll i samhällsutvecklingen ges ut på Natur & Kultur den 14 maj.

Kvinnor förändrar världen skriver Melinda Gates om den viktigaste lärdomen hon har dragit efter 20 års filantropiskt arbete: om du vill lyfta ett samhälle – investera i kvinnor. Hon visar varför tillgång till preventivmedel och mödravård, utbildning och betald föräldraledighet förbättrar livet för alla i ett samhälle.

– Melinda Gates var väldigt inspirerad av sin mentor Hans Rosling. Precis som Hans gjorde, arbetar hon för att uppmärksamma och lyfta de mest utsatta människorna i världen, som ofta är kvinnor, säger Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur.

Bill & Melinda Gates Foundation är med sina donationer på 50 miljarder dollar världens största privata stiftelse. Makarna Gates arbetar aktivt för att världens ledare ska ta ett större ansvar för att bekämpa den globala fattigdomen och ojämlikheten.

Kvinnor förändrar världen utkom i USA 23 april på Flatiron Books.

Melinda French Gates är filantrop, affärskvinna och en global röst för kvinnors och flickors rättigheter. Tillsammans med sin make Bill Gates driver hon världens största filantropiska stiftelse. Hon är även grundare av Pivotal Ventures, ett investmentbolag som arbetar för att förbättra förutsättningarna för kvinnor och familjer i USA. Kvinnor förändrar världen är Melinda Gates första bok och utges i ett tjugotal länder.

Ladda ner högupplösta omslagsbilder och författarporträtt här.

För pressinformation kontakta:

Kristina Billow, Pr-ansvarig Sakprosa
kristina.billow@nok.se

• allmänlitteratur

Natur & Kultur, Karlavägen 31, Box 27 323, 102 54 Stockholm, Tel: +46 (0)8 453 86 00, e-post: info@nok.sewebb: nok.se