​Natur & Kultur utökar antalet litterära arbetsstipendier

Natur & Kulturs litterära arbetsstipendier utökas med ytterligare tre och utlyser därmed 12 stipendier. Arbetsstipendierna är på vardera 100 000 kronor och ska premiera arbete som kräver olika typer av inläsnings- och forskningsarbete för ett litterärt verk inom sakprosa eller skönlitteratur.

Natur & Kulturs litterära arbetsstipendier instiftades 2011 och sedan dess har 63 stipendier delats ut och många böcker getts ut.

– Stipendiet från er blev inte bara ett ekonomiskt tillskott som förändrade hela bilden. Jag kände mig också sedd i projektet. Det blev ett slags bekräftelse att det jag gjorde faktiskt var lika viktigt som jag själv kände, säger Fatima Bremmer som tilldelades Augustpriset 2017 för Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström.

Här listas vilka som har fått Natur & Kulturs litterära arbetsstipendier och vilka projekt som beviljats. Ansökningsperioden har just startat och hålls öppen till den 1 maj. Natur & Kultur delar även ut fyra populärvetenskapliga arbetsstipendier och nio särskilda stipendier.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Karin Tengby, projektledare stiftelseverksamheten Natur & Kultur
073-040 48 01, karin.tengby@nok.se