Nio personer får arbetsstipendier för bokidéer

Årets mottagare av Natur & Kulturs arbetsstipendier inom sakprosa är Christian Catomeris, Sven Olov Karlsson, Maria Küchen, Inti Chavez Perez, Johan Persson, Marcus Priftis, Ylva Lagercrantz Spindler, Kerstin Weigl och Soheyla Yazdanpanah.

Bland ämnena finns bl.a. skogsbranden i Västmanland, teatern som samhällsaktör, följdverkningar av terroristattentat och dödligt våld mot kvinnor.

Natur & Kultur instiftade 2011 nio årliga arbetsstipendier om vardera 100 000 kronor för kvalificerat litterärt arbete. Ett projekt som kan komma ifråga för Natur & Kulturs arbetsstipendier inom sakprosa ska utgå från stiftelseurkunden, och därigenom verka för mellanfolkligt samförstånd, motverka totalitära idéer och statsskick samt främja politisk och ekonomisk frihet; arbetet ska vara av folkbildande karaktär samt sträva efter att utgöra en aktiv del i det offentliga samtalet. Stipendierna delas ut för bokidéer inom sakprosa.

Årets stipendiater:

Christian Catomeris, författare, dokumentärfilmsproducent och journalist på SVT. Ska skriva om de mänskliga, sociala och politiska följdverkningarna av terroristattentaten i Paris och Bryssel november 2015 och mars 2016.

Sven Olov Karlsson, författare och journalist. Han har utkommit med ett flertal uppmärksammade romaner på Natur & Kultur. Nu ska han skriva om skogsbranden i Västmanland 2014, där han var inblandad som drabbad skogsägare, som frivilligarbetare i räddningsarbetet och som journalist.

Maria Küchen, författare med en rad böcker bakom sig, senast Att flyga på Natur & Kultur. Hon arbetar på en bok om rymd och rymdfart för utgivning i samband med 50-årsjubileet i juli 2019 av första månlandningen.

Johan Persson, frilansfotograf och journalist. Han arbetar med en bok om den pågående krisen i Burundi tillsammans med reportern Anna Roxvall. Han har fått stipendiet för att skildra landets utveckling och värsta kris efter inbördeskrigets slut 2005, ett land som idag upplever försök att skapa en frihetlig folkrörelse samtidigt som landet utsätts för grova övergrepp.

Inti Chavez Perez, utbildad i andrologi (läran om mannens kön och sexualitet) samt undervisar ungdomar, pedagoger och beslutsfattare i sex- och samlevnadsfrågor. Boken ska introducera asylsökande ungdomar för könsroller, relationer och sex i det svenska samhället.

Marcus Priftis, författare, föreläsare och skribent som skrivit för bl.a. Dagens Arena och Svenska Dagbladet. Han ska skriva en bok om gruvindustrin, om vad den gett oss och vad dessa gåvor har kostat. Om metallen, miljön och människan – om hur vår civilisation har blomstrat och om dem som har trängts undan.
Ylva Lagercrantz Spindler, kulturjournalist och teaterkritiker med flera teaterböcker bakom sig, skriver för bl.a. Svenska Dagbladet, Scen & Film och Teatertidningen. Hon ska, tillsammans med kulturjournalisten Jenny Aschenbrenner, utforska teatern som samhällsaktör och statusmarkör i det svenska samhället under olika tidsepoker.

Kerstin Weigl, journalist. Hon ska skriva om dödligt våld mot svenska kvinnor, baserat på den omfattande dokumentation av 251 fall som hon och Kristina Edblom samlat för Aftonbladets räkning under sju år. En debatt- och reportagebok.

Soheyla Yazdanpanah, lektor som forskar om genusvetenskap på Södertörns högskola. Hon ska färdigställa en bok om migrantkvinnors arbete i Sverige, ett arbete som ofta osynliggörs och vars betydelse underskattas.

Stipendierna utlyses varje år, och ansökningstiden är den 1 februari till och med den 1 maj.
Stipendiekommittén består Björn Linnell, Johan Svedjedal, Ann-Charlotte Smedler Drake och Kjell Blückert.

För mer information, kontakta gärna: Helena Eitrem, pr-ansvarig för sakprosa och stiftelsenhelena.eitrem@nok.se, 08-453 86 40

Foto på Inti Chavez Perez: Carolin Freiholtz

• Litteratur