Nytt pris belönar spridning av forskning – nominera!

Nu instiftar Natur & Kultur ett nytt pris på 100 000 kr för att belöna spridning av forskning till allmänheten. Välkommen att nominera en forskare, författare eller journalist till Natur & Kulturs populärvetenskapliga pris.

Personen som mottar priset ska kommunicera forskning till allmänheten och öka intresset för vetenskap. Syftet med priset är att sprida kunskap och bidra till ett samtal om vetenskaplig forskning. Priset kan utdelas till en forskare, författare eller journalist som under det senaste året populariserat forskning inom områdena människa, samhälle och hälsa. Nominera via http://www.nok.se/nominera mellan den 6 oktober och 10 januari.

Mottagaren av Natur & Kulturs populärvetenskapliga pris utses av en kommitté. De utgår från de nominerade personerna. Kommittén består av:
Zoran Alagic, presschef på Lärarnas Riksförbund
Per Almgren, vd för Natur & Kultur
Kjell Blückert, vd för Ragnar Söderbergs stiftelse
Anna Sjöström Douagi, programchef på Nobel Center
Lena Forssén, förlagschef för Natur & Kultur Akademisk
Patrik Hadenius, chefredaktör på Forskning & Framsteg och Språktidningen
Jonas Olofsson, docent i psykologi vid Stockholms universitet

Natur & Kulturs populärvetenskapliga pris delas ut för första gången i maj 2017 på Vetenskapsfestivalen i Göteborg.

Förlaget Natur & Kultur är en stiftelse som utan ägare kan agera självständigt och långsiktigt. Vårt mål är att genom stöd, inspiration, utbildning och bildning verka för tolerans, humanism och demokrati. Natur & Kulturs populärvetenskapliga pris är en del av Natur & Kulturs ökade finansiella avsättning till priser, stipendier och stöd till verksamheter som ligger i linje med stiftelsens uppdrag om att främja humanism och demokrati. I mitten av september presenterade vi de första stipendiaterna som mottog Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendier.

Stipendier finns även för bokidéer inom sakprosa och resestipendier för psykiatriker. Priser delas ut till viktiga kulturpersoner, debattboksförfattare, skickliga översättare samt läsfrämjande forskare och pedagoger. Läs mer om våra priser, stipendier och samarbeten.

För mer information, kontakta gärna: Helena Eitrem, pr-ansvarig för sakprosa och stiftelsen helena.eitrem@nok.se, 08-453 86 40