Arbetsmarknaden för naturvetare växer

Arbetsmarknaden för naturvetare ser allt bättre ut. Enligt Naturvetarnas trendrapport för 2015 har naturvetare inom matematik, statistik, it, laboratorievetenskap, kemi och djuromvårdnad särskilt goda framtidsutsikter.

Andelen av Naturvetarnas medlemmar som var arbetssökande och anslutna till Akademikernas a-kassa var i juli i år cirka 3 procent..

Fler naturvetare driver eget. Uppgifter från Trygghetsrådet, TRR, stärker bilden av att arbetsmarknaden för naturvetare är bättre. Andelen tjänstemän, bland annat naturvetare, som söker stöd hos TRR har minskat med 7 procent i jämförelse med första kvartalet 2014. Fler tjänstemän startar dessutom företag, den bransch som växer mest är tjänster och service.

- Ungefär 3 procent av Naturvetarnas medlemmar uppger att de i första hand är företagare. Många driver också företag vid sidan av sin anställning, säger Marita Teräs, strateg kompetens och arbetsmarknad hos Naturvetarna.

I alla sektorer. Naturvetare finns i arbetsmarknadens alla sektorer. I första hand arbetar de i offentlig förvaltning, utbildning, hälso- och sjukvård, vetenskaplig forskning och utveckling och teknisk konsultverksamhet, enligt SCB:s standard för svensk näringsgrensindelning, SNI. Jämfört med 2013 är det idag vanligare att naturvetare arbetar i offentlig förvaltning, med utbildning, skogsbruk och fastigheter samt i veterinärverksamhet.

Djursjukskötare - en ny legitimerad profession. Ökningen inom veterinärverksamhet hänger samman med att djursjukskötare, som kan beskrivas som sjuksköterska för djur, är en ny legitimerad profession med akademisk examen.

Andra områden inom vilka det anställs allt fler naturvetare är energiförsörjning, avfallshantering, återvinning, vattenrening, vattenförsörjning, anläggning och försäkring.

För ytterligare information, v v kontakta:
Marita Teräs, strateg Naturvetarna, kompetens och arbetsmarknad, 073-366 24 81 eller marita.teras@naturvetarna.se