Ett dråpslag mot forskningen

Det är ett dråpslag mot den viktiga neurovetenskapliga forskningen och svensk life science att AstraZeneca väljer att lägga ner sin forskningsverksamhet i Södertälje.

- Den neurovetenskapliga forskningen om exempelvis degenerativa sjukdomar är fortfarande av avgörande betydelse för hitta botemedel mot sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons. En viktig uppgift är därför nu att säkra forskningen och kompetensen inom området i Sverige, säger Naturvetarnas ordförande Madelen Nilsson i en kommentar till beskedet.

AstraZeneca´s agerande är symptomatiskt för en global trend där de stora bolagen i allt högre utsträckning väljer att flytta ut forskningen. Strategin är att köpa forskningen från de små forskningsföretagen och därmed flytta ut den finansiella risken som forskning alltid innebär till andra forskningsutförare.

Naturvetarna har nästan 500 medlemmar på AstraZeneca i Södertälje. Många finns inom forskningen, men hur många av Naturvetarnas medlemmar som berörs vet förbundet inte i nuläget.

Beskedet från AstraZeneca är att 1100-1200 tjänster försvinner, merparten i Södertälje, men även ett antal i Mölndal. Konsekvenserna kommer dock att bli mycket större. Alla underleverantörer som idag är kopplade till AstraZenecas forskningsverksamhet berörs också. Det handlar till exempel om dem som arbetar på kontraktsbasis med kliniska prövningar eller forskningsrelaterad verksamhet eller via bemanningsföretag.

- Naturvetarna kommer att finnas till hands för de berörda medlemmarna. Redan idag träffar vi våra fackliga företrädare i Södertälje för att inleda diskussionen om vilka åtgärder som kommer att krävas och vilket stöd medlemmarna behöver, meddelar Naturvetarnas förhandlingschef för privat sektor, Ramón Sanchez-Lövy. Det handlar både om villkor för uppsägningen men också om att ge medlemmarna förutsättningar för att komma vidare, fortsätter han.

- Vi förutsätter att AstraZeneca kommer att ta ett stort ansvar för de berörda personernas framtida karriärmöjligheter, tillägger Ramón Sanchez-Lövy.

• arbetsmarknad
  • arbetsrätt