Lars Leijonborg om regeringens strategi för forskningsintensiva företag

Pressen inbjuds att närvara när Sveriges nya forskningsminister Lars Leijonborg talar på Naturvetareförbundets kongress den 24 november. Under ett seminarium om forskningsintensiva verksamheters betydelse för Sverige, ska forskningsministern presentera regeringens forskningspolitik och strategi för att öka de forskningsintensiva branschernas konkurrenskraft. Frågorna kommer även att diskuteras tillsammans med Skogsindustriernas forskningsdirektör Greta Fossum och Naturvetareförbundets direktör Jörgen Ohlsson. Den svenska skogsbiotekniksektorn är en fantastisk framgångssaga, med unik kompetens och världsledande företag. Greta Fossum kommer att beskriva vilken roll skogsbiotekniken har för Sverige idag och vilka möjligheter den skapar för framtiden. Tid: Fredagen den 24 november kl 10.45 – 12.25 Plats: Quality hotel Globe, Arenaslingan 7, Johanneshov Program 10.45 Inledning, Naturvetareförbundets ordförande Göran Bengtsson 10.50 Regeringens forskningspolitik och strategi för att öka de forsknings- och utvecklingsintensiva branschernas konkurrenskraft, forskningsminister Lars Leijonborg 11.20 Skogsbiotenikbranschen – ett framgångsrikt exempel, Greta Fossum, forskningsdirektör Skogsindustrierna 11.40 FoU-branschernas situation i och roll för Sverige, Jörgen Ohlsson, förbundsdirektör Naturvetareförbundet 12.00 Paneldiskussion 12.30 Lunch För mer information, kontakta: Frida Lawenius, förbundssekreterare frida.lawenius@naturvetareforbundet.se, 0733-66 24 20 Marita Teräs, informationschef marita.teras@naturvetareforbundet.se, 0733-66 24 81 Se vidare www.naturvetareforbundet.se