Ledarskap och naturvetenskap möts på Naturvetarnas kongress

I dag klockan 10 startar Naturvetarnas kongress, som tar avstamp i den senaste hjärnforskningen. Med kunskap om hur hjärnan fungerar kan stressen på våra arbetsplatser minska.

Goda villkor för naturvetare på framtidens arbetsmarknad är en fokusfråga för Naturvetarna. Lika viktigt är att lyfta fram naturvetares roll i samhället, allt från att utveckla nya läkemedel och appar till att hitta lösningar på miljö- och klimatproblemen.

Hjärnforskaren och författaren Katarina Gospic kommer dit för att prata om neuroledarskap.

- Våra hjärnor har varit konstruerade på samma sätt de senaste 40 000 åren. Men den kan fortfarande bara fokusera på en sak i taget, säger Katarina Gospic.

Neuroledarskap innebär att leda utifrån hur hjärnan fungerar och att vara medveten om när hjärnan mår bäst.

- Arbetslivet förändras nu snabbt och blir i allt högre grad gränslöst. Med mejlen på fickan är vi alltid tillgängliga, vilket ger nya möjligheter men kan också medföra att hjärnan aldrig får vila, säger Ivar de la Cruz, ordförande för Naturvetarna.

Att koppla ihop neurovetenskap och ledarskap menar han visar kraften i naturvetenskapen och att den har tillämpningar inom nya och oväntade fält.

- Vi ser också att sjukskrivningar kopplade till den psykosociala arbetsmiljön ökar. Med den kunskapen och moderna kollektivavtal, anpassade för dagens arbetsliv, kan förhoppningsvis trenden vändas.

Det är exempel på utmaningar som väntar den nya styrelsen som ska väljas för Naturvetarna – ett Saco-förbund som växer och nu når 32 000 medlemmar.

Kongressen äger rum på Royal Viking hotell, vid T-centralen, Stockholm.

Kontakta Lars-Erik Liljebäck för ytterligare information, tel 073-7192019

• naturvetenskaplig kompetens
  • naturvetenskap
  • naturvetarna
  • kompetens
  • facklig organisation

Naturvetarna är fackförbundet för akademiker inom naturvetenskap. Våra 32 000 medlemmar arbetar inom life science, jord, skog och miljö, de fysiska vetenskaperna, matematik och data. Vi coachar, företräder och stöttar naturvetare genom hela arbetslivet. Oavsett om man är nyutexaminerad eller har många års erfarenhet, är arbetssökande, student, doktorand, chef, eller företagare. Naturvetarna är ett partipolitiskt obundet fackförbund inom Saco.