Naturvetare rustas för att klara krisen

Naturvetarna är just nu på Sverigeturné för att rusta sina medlemmar inför krisen. Imorgon kommer de till Umeå för att möta några av Västerbottens 1681 naturvetare. Under tre Naturvetardagar erbjuds personlig karriärrådgivning samt seminarier kring karriärutveckling, lön samt hur man som naturvetare kan ta sig vidare om man blir av med jobbet.

- Lågkonjunkturen har än så länge varit skonsam mot naturvetare. Vi vill förbereda våra medlemmar på kommande svårigheter genom att ge dem rätt verktyg för att hitta sina positioner på arbetsmarknaden, säger Helena Nicklason, biträdande förbundsdirektör och ansvarig för Naturvetarnas karriärverksamhet.

Programmet i korthet:

21 april 16.30: Kvällsseminarium med mingel

22 april 10.00 och 18.00: Kommunicera din kompetens, 9.00 och 16.00: Karriärplanering, 13.00: Varslad, uppsagd - vad händer nu?

23 april: Personlig karriärrådgivning hela dagen

Plats: Folkets hus, Umeå

Utbudet under Naturvetardagarna i Umeå är en del av det helhetspaket av arbetsmarknadsservice som Naturvetarna erbjuder sina medlemmar. Förutom seminarier, karriärplanering och personlig karriärrådgivning ingår exempelvis cv-coachning, intervjuträning och tips på öppningar på arbetsmarknaden i form av expanderande eller nya branscher och verksamheter.

I samband med besöket kommer Naturvetarnas ledning även att träffa nyckelpersoner i regionen för att diskutera hur naturvetare kan bidra till att stärka arbetsmarknaden och skapa ett hållbart arbetsliv i Västerbotten.

- Jag är övertygad om att naturvetare har en viktig roll att spela i den omställning som följer av de ekonomiska och ekologiska utmaningar vi står inför, säger Naturvetarnas ordförande Madelen Nilsson.

Västerbottens naturvetare arbetar med utbildning, forskning och utveckling eller inom offentlig förvaltning. De vanligaste utbildningsinriktningarna är biologi, biomedicin, kemi, miljövetenskap och naturvård. Det avslöjar en färsk kartläggning av naturvetare i regionen.

För mer information, bokning av intervjuer eller för att närvara vid någon aktivitet kontakta Naturvetarnas informationschef Marita Teräs, 0733 66 24 81, marita.teras@naturvetarna.se

Naturvetarna är ett Sacoförbund med drygt 30000 universitets- och högskoleutbildade naturvetare som medlemmar. Medlemmarna finns över hela arbetsmarknaden och på alla sektorer. Vanliga arbetsområden är bioteknik, läkemedel, kemi, livsmedel, IT, skog- och jordbruk samt miljö. Naturvetarna bildades 1 januari 2009 när Naturvetareförbundet och Agrifack gick samman.