Naturvetarna först med klimatbokslut

Som första fackliga organisation, gör Naturvetarna ett klimatbokslut över såväl sina resor som sin förbrukning av el, värme och papper, inklusive tidningen Naturvetare. Organisationens klimatpåverkan ska kompenseras genom trädplantering.
– Naturvetarna företräder alltifrån klimatforskare och miljöstrateger till fysiker och agronomer och det är naturligt att vi ligger i framkant, säger ordförande Madelen Nilsson.

Det var på Naturvetarnas kongress 2009 som idén uppkom om ett klimatbokslut för förbundets verksamhet.

– Våra medlemmar har stor kompetens på det här området och därför sänder beslutet en stark signal om vilken riktning vi som samhälle måste välja om vi ska få en positiv utveckling framåt, säger Madelen Nilsson.

Naturvetarnas totala klimatpåverkan under 2010 från el, värme, tjänsteresor och pappersförbrukning, inklusive förbundets medlemstidning "Naturvetare", berkänas till 141 ton koldioxidekvivalenter. Nära hälften – 73 ton – är utsläpp från resor, och ytterligare 57 ton kommer från medlemstidningen.

Planterar träd

Naturvetarnas styrelse har beslutat att klimatkompensera verksamheten genom att investera i trädplantering och organisationen tittar nu på olika projekt i Afrika. De träd som planteras kommer att ta upp den mängd koldioxid som motsvarar förbundets klimatpåverkan under 2010.

– Jag tycker att det är jätteroligt att vi är först, men andra får gärna följa tätt efter, säger Madelen Nilsson, som hoppas att Naturvetarna kan inspirera fler organisationer och företag att se över sin klimatpåverkan.

Samtidigt som Naturvetarna nu klimatkompenserar sin verksamhet, fortsätter arbetet med att minska organisationens klimatpåverkan genom att se över arbetssätt, teknik och resor.

Mer information:

Madelen Nilsson, ordförande för Naturvetarna: 0733-66 24 79

Ulf Bergius, biträdande förbundsdirektör på Naturvetarna: 08-562 920 10, 0737-19 20 10,

www.naturvetarna.se

• klimat
  • klimatbokslut
  • klimatkompensation
  • miljöarbete
  • facklig
  • naturvetarna

Naturvetarna består idag av över 31 000 personer som kan och vill bidra till morgondagens lösningar. Minst tre års studier inom det naturvetenskapliga området förenar agronomer, biologer, datavetare, fysiker, kemister, matematiker, skogsakademiker med flera. Sacoförbundet Naturvetarna är partipolitiskt obundet.