Naturvetarna startar rikstäckande dialog i Östergötland

Nästa vecka startar Naturvetarna en rikstäckande dialog om hur naturvetare kan bidra till att ta Sverige ur krisen och rusta oss så att vi står väl förberedda när konjunkturen vänder. Den vikande arbetsmarknaden och klimatförändringarna är två brännande frågor vi vill diskutera med nyckelpersoner i regionen, naturvetare samt Naturvetarnas förtroendevalda. Tillsammans kan vi skapa en stark arbetsmarknad och ett hållbart arbetsliv.

På agendan i Linköping den 31 mars till 2 april står ett rundabordssamtal med Naturvetarnas ordförande Madelen Nilsson som värd, samt flera seminarier och workshops. Naturvetarna erbjuder i de senare verktyg för att komma vidare i karriären oavsett om man vill utvecklas i sitt nuvarande arbete, behöver skaffa sig ett nytt arbete eller står på tröskeln till arbetsmarknaden.

Över 30 000 naturvetare är anslutna till Sacoförbundet Naturvetarna. I Östergötland finns idag cirka 1800 yrkesverksamma naturvetare, samt flera hundra naturvetarstudenter. De största arbetsgivarna är Östergötlands läns landsting, Linköpings universitet, SMHI, länsstyrelsen och Rikspolisstyrelsen.

Andra orter som besöks under våren:
Umeå           21 - 23 april
Göteborg     26 - 28 maj
Västerås      9 - 11 juni

Planerade Naturvetardagar i höst:
Uppsala        15 - 17 september
Stockholm    22 - 24 september
Luleå            7 - 9 oktober
Malmö          20 - 22 oktober
Karlstad       10 - 12 november
Östersund    1 - 3 december

För mer information: Informationschef Marita Teräs, 0733 66 24 81, marita.teras@naturvetarna.se