Naturvetarna välkomnar regeringens satsning på djurskyddet

Naturvetarna välkomnar regeringens omprioritering och satsning att tillskjuta extra medel om 30 miljoner kronor till djurskyddet i vårbudgeten. Att en organisation som i dagsläget har låga nivåer av årsarbetskrafter och kontroller nu kan stärkas, är glädjande.

Naturvetarna har tidigare påpekat att risken är överhängande att Sverige skulle närma sig ett lägre antal årsarbetskrafter inom djurskyddet än vad som fanns i kommunerna innan övergången till länsstyrelsen 2009.

I höstens budget togs det extra tillskott till djurskyddet som funnits sedan 2011 bort, trots att statsminister Stefan Löfven i sin regeringsförklaring hade uttryckt att tillsynen över djurskyddet skulle förstärkas. Det minskade anslaget ledde till neddragningar i en verksamhet som på många plan redan har problem.

- Vi uppmärksammade då inte minst regeringen på detta och att en omprioritering för djurskyddet behövs. I de underlag vi har lämnat och i de kontakter vi har tagit har det tydligt framgått att frekvensen i kontrollerna inte når acceptabla nivåer, att det finns problem i djurskyddsinspektörers arbetsmiljö och att antalet tjänster inom djurskyddet har minskat, säger Margareta Jonsson, vice ordförande i Naturvetarna.

- Att regeringen nu lever upp till det man utlovade i regeringsförklaringen är därför goda nyheter för djurskyddsinspektörer och djurskyddet i Sverige.

Regelbunden kartläggning. Naturvetarna kartlägger regelbundet arbetsmiljön för djurskyddsinspektörer. I den senaste studien svarade 84 procent att de utsatts för hot i tjänsten.

För vidare information, v v kontakta:
Margareta Jonsson, vice ordförande Naturvetarna, 08-606 93 07 eller margareta.jonsson@naturvetarna.se
Kristofer Jervinge, utredare arbetsmarknadspolitik, Naturvetarna, 073-719 20 25

• facklig organisation
  • djurskydd
  • djurskyddsinspektörer

Naturvetarna är fackförbundet för akademiker inom naturvetenskap. Våra 32 000 medlemmar arbetar inom life science, jord, skog och miljö, de fysiska vetenskaperna, matematik och data. Vi coachar, företräder och stöttar naturvetare genom hela arbetslivet. Oavsett om man är nyutexaminerad eller har många års erfarenhet, är arbetssökande, student, doktorand, chef, eller företagare. Naturvetarna är ett partipolitiskt obundet fackförbund inom Saco.

Kristofer Jervinge

Biträdande chef Kommunikation och påverkan 08-466 24 25