Nya naturvetare ute: Brist på biomedicinska analytiker kan lamslå sjukvården

Brist på biomedicinska analytiker kan lamslå sjukvården

Två av tre diagnoser har sin källa i analyser som biomedicinska analytiker utför. Redan nu är det brist på biomedicinska analytiker. Och värre blir det. Många platser på utbildningarna gapar tomma, som en följd av låga löner, få karriärvägar och en föråldrad bild av yrket.

Naturvetarpris till unga kemister

Erik Chorell belönas med 50 000 kronor av Naturvetarna för sin avhandling om nya "antibiotika". Tanken är att molekyler ska göra jobbet och avväpna bakterier som orsakar sjukdom. För bästa examensarbete fick Jesper Jacobsson 25 000 kronor. Hans forskning om nanopartiklar kan bland annat ge nya solceller och sensorer.

Matematiker vässar robothandeln

Datorerna har tagit över den fiansiella handeln. Bakom tekniken står matematiker, datavetare och fysiker som utvecklar de så omstridda verktygen. De jagar mikrosekunder för att komma först och handla vid upp- och nedgångar.

Populära SLU-utbildningar dra ner

Totalt 93 miljoner kronor rycker Eskil Erlandsson undan från utbildning och forskning på SLU. Det menar Naturvetarnas vice ordförande Christer Yrjas rimmar illa med regeringens satsningar på Matlandet Sverige och Skogsriket Sverige.

Svenska forskare bygger vidare på Nobelupptäckter

Kemisten Cesar Pay Gómez jagar nya material. Karin Loré leder en forskningsgrupp i USA som letar nya vacciner. Läs också om partikelfysikern Ariel Goobar som nästan fick Nobelpris.

• akademiker

Naturvetarna består idag av över 31 000 personer som kan och vill bidra till morgondagens lösningar. Minst tre års studier inom det naturvetenskapliga området förenar agronomer, biologer, datavetare, fysiker, kemister, matematiker, skogsakademiker med flera. Sacoförbundet Naturvetarna är partipolitiskt obundet.