Nya Naturvetare ute: Lägg inte locket på för GMO

Dumt att lägga locket på för GMO

Rätt använd kan GMO lösa miljöproblem genom att skapa skräddarsydda växter som ersätter fossila bränslen och oljor. Det skriver Naturvetarnas ordförande, Christer Yrjas, i sin ledare. Hans budskap är att öppna upp för debatt.

Duell om naturläkemedel

Utebliven effekt av ett traditionellt växtbaserade naturläkemedel är en risk, menar Dan Larhammar, professor i molekylär cellbiologi. Professorn i farmakognosofi Jan G Bruhn, har uppfattningen att johannesört är ett mjukare alternativ till psykofarmika.

Här byggs framtidens vetenskap

Med Science for Life Laboratory ska Sverige bli världsledande inom biomedicin och hälsa. Nya pengar i forskningspropositionen ökar chansen att utveckla framtidens läkemedel och medicinteknik.

Svenska rymdforskare tar sikte mot Jupiter

På Jupiter hoppas forskarna hitta både saltvatten och bakterier under den frusna skorpan. Med svenska rymdfysiker i främsta ledet spänner det europeiska rymdprogrammet musklerna för att vara med på resan till Jupiter.

Nytt biosfärområde vid Vätterns branter

Sveriges femte biosfärområde såg dagens ljus i september. Tanken är att både utveckla näringslivet och bevara naturvärden i dialog mellan olika intressen. Landskapsvetare Simon Jonegård koordinerar arbetet.