Nytt nummer av Naturvetare: Så kan Sverige slippa en miljökatastrof

Så kan Sverige slippa en miljökatastrof

Med en bättre samordning i vattenförvaltningen kan Sverige förhindra en miljökatastrof liknande den som hände i Ungern. Förvaltningen av sötvatten är idag splittrad på många olika myndigheter.

Nu kommer jobben inom miljöteknik

Det har lossnat för flera svenska miljöteknikföretag. Soldriven värmepump, fuktmätning av biobränslen och vattenrening som bygger på samma teknik som används för goretexkläder är några innovationer som har tagit sig hela vägen till kommersiella produkter.

Är värdet av DNA-tester överdrivet?

DNA-tester över nätet är en växande marknad. Men det råder delade meningar om värdet av dem och om de skapar onödig oro. Föräldrarnas hälsa och livslängd ger bättre svar om förväntad livslängd än DNA-tester, menar belackarna.

Se upp för miljö- och etikfonder

Det är lätt att gå vilse och bli lurad av miljövänliga förvaltare. Många av dem investerar i miljövidrig verksamhet som utvinning av oljesand och ifrågasatta gruvbolag. Vill du påverka är det bättre att engagera sig politiskt, menar Jonas Lundmark, analyschef på Morningstar.

Nytt statligt avtal sätter individen i fokus

Ett modernt sifferlöst avtal ger möjligheter till individuella lösningar där medlemmarna inom staten själva kan påverka sina löner och villkor.

Naturvetarna består idag av nära 31 000 personer som kan och vill bidra till morgondagens lösningar. Minst tre års studier inom det naturvetenskapliga området förenar agronomer, biologer, datavetare, fysiker, kemister, matematiker, skogsakademiker med flera. Sacoförbundet Naturvetarna är partipolitiskt obundet.