Pressinbjudan - Svensk forskning lider brist på ledarskap

Hur ska Sverige vässa forskningen? Dåliga karriärsystem, bristande anställningsmöjligheter och svagt ledarskap är några problem inom akademin. Naturvetarna bjuder in statssekreteraren Peter Honeth (fp) och Karolinska Institutets nya rektor Anders Hamsten för att diskutera hur vi får svensk forskning på rätt köl.

Naturvetarna inbjuder media att delta på seminariet som äger rum den 29 januari kl. 15:00-17:00.
Plats: Karolinska Institutet, lokal Gustaf Retzius (Cesar), Solnavägen 1 i Stockholm.

Medverkande i paneldiskussionen är Peter Honeth (Fp), statssekreterare, Utbildningsdepartementet, professor Gunnar Öquist, huvudsekreterare för Excellensutredningen (Fostering breakthrough research: a comparative study), Anders Hamsten, rektor på Karolinska Institutet, samt Christian Broberger, ordförande Sveriges unga akademi.

Svensk forskning tappar mark. Trots att vi är ett av de länder som satsar mest pengar på forskning i hela världen får vi allt svårare att hävda oss i den internationella konkurrensen. Enligt Excellensutredningen som presenterades hösten 2012 är brist på ledarskap en viktig orsak. Vem styr svensk forskning och vart ska vi? Och hur påverkar bristen på akademiskt ledarskap arbetsförhållandena för forskare i Sverige?

Efter seminariet finns möjlighet att intervjua de medverkande. Bilder från seminariet kommer att publiceras på MyNewsdesk och kan laddas ned gratis.

Anmälan för press sker via mejl till:

Sofie Andersson, Naturvetarna
E-post sofie.andersson@naturvetarna.se