Pressinbjudan: Unik karriärservice för naturvetare i Östergötland 31 mars- 2 april

Naturvetare i Östergötland erbjuds ett nav för karriär- och professionsutveckling när Saco-förbundet Naturvetarna besöker Linköping i dagarna tre. Under Naturvetardagarna finns förbundets karriärrådgivare, arbetsmarknadsexperter och förhandlare redo att stödja naturvetare på vägen till sin egen karriärutveckling under den rådande lågkonjunkturen.

Naturvetarna erbjuder ett unikt koncept kring karriär för naturvetare samt de enskilda medlemmarnas utveckling och möjligheter på arbetsmarknaden.

- Lågkonjunkturen har än så länge varit skonsam mot naturvetare. Vi vill föregripa problemen genom att ge medlemmarna rätt verktyg för att hitta sina positioner på arbetsmarknaden, inte minst när kraven på arbetsmarknaden skärps, säger Helena Nicklasson, biträdande förbundsdirektör och ansvarig för Naturvetarnas karriärverksamhet.

- Samtidigt inleder vi en dialog med regionala politiker för att stärka arbetsmarknaden i Östergötland, säger Naturvetarnas ordförande Madelen Nilsson. Vi är övertygade om att naturvetare har en viktig roll att spela för utvecklingen av regionens framtidsbranscher.

Under Naturvetardagarna i Linköping erbjuds personlig karriärrådgivning och seminarier kring karriärutveckling, löneutveckling samt varsel och uppsägningar. Möjlighet finns att testa verktyg för karriärplanering och tillgång finns till information om utveckling och villkor på arbetsmarknaden.

Utbudet under Naturvetardagarna är en del i ett helhetspaket av service kring naturvetares arbetsmarknad. Där ingår förutom seminarier, karriärplanering och personlig rådgivning, exempelvis CV-coachning, tips på naturvetarjobb och annat stöd i jobbsökar-processen.

- Intresset för de karriärseminarier kombinerade med personlig karriärrådgivning som Naturvetarna regelbundet anordnar runt om i landet är enormt och drar ständigt fulla hus, säger Helena Nicklasson.

Media inbjuds att delta i Naturvetarnas aktiviteter. Under seminariet "Naturvetares jobb, lön och karriär" finns representanter på plats att förevisa och svara på frågor om Naturvetarnas hela åtgärdspaket. Välkommen tisdagen den 31 mars, från kl 16.30, seminariet börjar 17.30.

Det går även bra att boka in personliga intervjuer under de dagar Naturvetarna finns på plats i Linköping, den 31 mars - 2 april. Bokning sker via Naturvetarnas informationschef Marita Teräs.