Sverige behöver fler – inte färre – internationellt erkända vetenskapliga arenor

Det är paradoxalt att Institut Mittag-Leffler verksamhet hotas samtidigt som politikerna snarast tävlar om att uttrycka sin oro över bristen på teknisk-naturvetenskaplig kompetens. Det nordiska institutet för matematisk forskning är välrenommerat internationellt och lockar hit internationella forskare av världsklass för att samverka med svenska matematiker.

Genom att tillskjuta relativt små medel kan ett anrikt institut få leva kvar, samtidigt som angelägen matematisk forskning får ett skjuts framåt. I förlängningen är det långt ifrån bara matematiken som tjänar på detta. Matematik är själva fundamentet för all naturvetenskap. Ett faktum som dessutom blir allt tydligare om man studerar hur naturvetenskaperna utvecklats de senaste decennierna.

– Matematisk kompetens är av strategisk betydelse för Sverige. Ett mycket aktuellt exempel är våra möjligheter att förutsäga verkningen av pandemier, kommenterar Madelen Nilsson, Naturvetarnas förbundsordförande.

Naturvetarna konstaterar med stor oro att Institut Mittag-Leffler är ytterligare ett exempel på den statliga underfinansieringen av svensk forskning. Att Sverige ligger i topp när det gäller investeringar i forskning och utveckling har vi ett fåtal stora företag att tacka för. Företag som idag är globala.

För mer information kontakta
Marita Teräs, informationschef Naturvetarna, 0733-66 24 81, marita.teras@naturvetarna.se

www.naturvetarna.se

Naturvetarna är ett Sacoförbund med drygt 30 000 universitets- och högskoleutbildade naturvetare som medlemmar. Medlemmarna finns över hela arbetsmarknaden och på alla sektorer. Vanliga arbetsområden är bioteknik, läkemedel, kemi, livsmedel, IT, skog- och jordbruk samt miljö. Naturvetarna bildades 1 januari 2009 när Naturvetareförbundet och Agrifack gick samman.

• naturvetenskap
  • naturvetenskaplig kompetens