Ny undersökning om börs-VD:ar

En ny undersökning som HR-konsultföretaget Navigio Rekrytering & Ledarskap har genomfört av förändringar på VD-posten i bolag registrerade på stockholmsbörsen (Svenska NASDAQ OMX Nordic: Stockholm) visar hur den typiska rekryteringen av VD till börsnoterade bolag i Sverige ser ut. 60-talister, män och från egna bolaget. Andelen kvinnor ökar något, men är fortfarande mycket låg. Samtidigt försvinner 40-talisterna bort från tillsättningar och avgångar bland de svenska toppbolagen. Undersökningen visar på flera tydliga trender:

• Fler tillträdde än avgick. Totalt 89 tillsättningar och 68 avgångar under undersökningstiden.
      • Fortfarande mycket få kvinnor. Endast nio kvinnor var aktuella i olika VD händelser under perioden – jämfört med 148 män. En mycket liten, men positiv, trend är dock att inga kvinnor avgick under perioden, medan nio tillsattes.
      • 60-talisterna dominerar. Både bland VD:ar som avgår och bland de som tillsätts dominerar de som är födda på 1960-talet. Därefter är 50-talisterna den näst vanligaste gruppen, meden 40-talisterna i stort sett lämnar VD-gruppen bland börsbolagen. VD:ar födda på 1970-talet har ännu inte fullt kommit in bland börsbolagen.
      • Jämn branschfördelning. Dock en viss övervikt för industri-, bygg- och läkemedelsföretag när det gäller förändringar bland VD.
      • Avgående lämnar bolagen. De flesta som avgår från en VD-post i Sverige under dessa år gick till en annan tjänst i annat bolag.
      • Internrekrytering vanligast. Det är vanligast att rekrytering av VD i Sverige sker internt i bolaget. Men nästan lika många kommer från samma bransch respektive från andra bolag i en annan bransch.

- Den här undersökningen ger en mycket intressant bild av hur rekryteringarna till toppositionerna inom svenskt näringsliv ser ut idag. Vi ser ett tydligt generationsskifte i takt med att 40-talisterna går i pension. Könsfördelningen är fortfarande mycket sned, men vi kan se en begynnande trend av fler kvinnor på börsbolagens VD-stolar. 2009 var 7 procent av de nytillsatta vd:arna kvinnor, medan siffran var 15 procent 2010. Vi hoppas att 2011 års siffror ska följa den utvecklingen, säger Peter Westford, VD på Navigio Rekrytering & Ledarskap.

Om undersökningen:

• Undersökningen byggde på en genomgång av samtliga pressmeddelanden från svenska börsbolag 2009 och 2010.
    • Både avgångar och tillsättningar har tagits med i undersökningen.
    • Under 2009 var det 74 VD-händelser, och under 2010 var det 83.

• vd
  • navigio rekrytering & ledarskap
  • navigio
  • undersökning

• Stockholm

Navigio Rekrytering & Ledarskap har under mer än 20 år bidragit till effektivitet och lönsamhet i företag och organisationer och är den naturliga samarbetspartnern när det gäller att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla framgångsrika medarbetare.

Vi har långa och nära kundrelationer och är en strategisk partner för våra kunder inom rekrytering, urval, organisations- och ledarutveckling. Navigio är etablerade på den nordiska marknaden, men arbetar även internationellt. Bland våra uppdragsgivare återfinns såväl stora internationella koncerner som mindre tillväxtföretag. Även statliga myndigheter, kommuner och landsting är stora uppdragsgivare till Navigio.