VD på Navigio Rekrytering & Ledarskap är årets hälsosamma chef 2011

Peter Westford, VD på Navigio Rekrytering & Ledarskap vann igår det nya priset ’Årets Hälsosamma Chef 2011’ som delades ut på Kompetensgalan den 16 mars på Grand Hôtel i Stockholm.

Motiveringen för Peter Westford löd:

»För att han kan engagera medarbetare från 40- till 80-talister. Han har tillsatt en ny ledningsbefattning som ska främja hälsan på arbetsplatsen. Han är en förebild som jobbar långsiktigt och strategiskt med träning samtidigt som han driver affären.«

När Peter Westford fick priset i sin hand sade han till konferencieren André Pops:

”- Jag tar gärna emot det här priset, men jag vill säga att det bottnar i att alla ledare i vår organisation och vår ledningsgrupp känner en passion till det här.”

”- Jag och hela ledningen på Navigio har under en längre tid aktivt arbetat för att höja hela vår personals hälsa. Vi satsar mycket på hälsofrämjande aktiviteter, så som bidrag till träningskort, omfattande sjukvårdsförsäkringar och hälsokontroller samt hälsoteman på våra konferenser. Dessutom jobbar vi mer långsiktigt för att nå olika hälsomål och tränar regelbundet tillsammans i olika former. Vi mäter kontinuerligt varje individs och hela organisationens fysiologiska ålder och samtliga medarbetare har nu uppnått en fysiologisk ålder som är lägre än sin fysiska! Vi sporrar varandra!”

”- Vår ledningsgrupp har under 2010 också tillsatt en ny befattning för hälsofrämjande utveckling. Denna driver frågor inom arbetsmiljö, trygghetspaket vid sjukdom, sjukdomsförebyggande aktiviteter och kost. Allt från gemensamma fruktstunder till aktiviteter utanför arbetet.”

”- Det viktigaste är att det känns roligt och att det är motiverande för alla. I vår organisation är vi medarbetare födda på 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet. Hälften män och hälften kvinnor. Våra aktiviteter ska vara anpassade så att alla kan känna delaktighet och inspiration. Mår inte kroppen bra kommer inget annat att funka heller.”

”- Genom att lära oss äta bättre och bli mer motiverade till att motionera mer har vi fått en friskare organisation som presterar högre. T ex har våra duktiga researchers och Front Office-medarbetare ökat sin effektivitet med 33%, våra konsulter med 25% och  som organisation har vi ökat vår omsättning med över 1000% på sju år.”

Om årets kompetenspris till Hälsosam Chef

Syfte:

Priset, som är nytt för i år, ska gå till en chef som har ett inspirerande förhållningssätt till träning och som har skapat förutsättningar för hälsoförbättringar. Chefen har genom att agera förebild bidragit till att öka medarbetarnas och därigenom verksamhetens välbefinnande och prestationer.

Kriterier:

• Pristagaren agerar utifrån en personlig övertygelse om att tydliga målbilder, välmående personal och ett sunt ledarskap skapar resultat.
  • Pristagaren sprider intresset för träning och hälsa på arbetsplatsen genom att vara en förebild och skapar förutsättningar för medarbetarnas förbättrade hälsa och ökade välbefinnande.
  • Pristagaren är drivande i att förbättra medarbetarnas hälsa och välbefinnande och har därigenom ökat prestationerna i verksamheten

Om Chef

Chef utgörs av tidning, böcker, sajt, kurser, nätverk och evenemang. Månadsmagasinet kommer ut med 11 utgåvor per år (dubbelnummer i juni).

* Den prenumererade upplagan är 112 300. (TS 2006)

* 171 000 chefer läser Chef. (Orvesto helår 2006)

* Chef utges av Chef Stockholm HB som ägs av Ledarna. Ledarna är Sveriges chefsorganisation, chefernas egen yrkesorganisation, med fler än 70 000 medlemmar i alla branscher och på alla nivåer. I Ledarna får chefer stöd både i sin yrkesroll som chef och som anställd – och alltid med utgångspunkt i varje chefs individuella behov.