Ökad satsning på framgångsrik kvinnoverksamhet

Ökad satsning på framgångsrik kvinnoverksamhet

Studieförbundet NBV blev det nästa största studieförbundet när det gäller det speciella bidraget för Uppsökande motiverande insatser riktade till utrikesfödda kvinnor. Av de tilldelade 29,5 miljonerna kronor som Folkbildningsrådet fördelar har NBV fått 4,2 miljoner, motsvarande 14,27%. Under 2018 nådde studieförbundet hela 1.142 unika deltagare.

NBV har länge varit mångfaldens studieförbund. Under 2018 ökade satsningar på Uppsökande motiverande insatser riktade till kvinnor som inte är födda i Sverige. Ett lysande exempel är Klivet, ett projekt för utrikesfödda kvinnor som vill ta ett kliv närmare utbildning, jobb och personlig utveckling.

Hamida Nabi är cirkelledare för Klivet i Malmö. Hon har arbetat fram en metod för att hjälpa utrikesfödda kvinnor att komma ut i arbete.

-Nyckeln i min metod är att genom folkbildningen visa i handling att vi ger hopp och kraft till en människa, säger Hamida Nabi. Och att sätta upp ett gemensamt mål! Jag vill örmedla till kvinnorna att de besitter viktig kunskap.

Nabi beskriver att hon främst möter kvinnor som saknar en bas att utgå ifrån, såsom skolan, utbildning eller arbete. Dessa kvinnor besitter dock ofta andra kunskaper från sitt hemland. Ett exempel på det är kvinnan som, efter samtal med Hamida, insåg att hon var kunnig inom odling. Hon köpte en kolonilott i Rosengård och började odla och sälja grönsaker.

NBV har liknande projekt på ett flertal orter i hela landet.