Förbundsrektor Åke Marcusson, nyvald förbundsordförande Vidar Aronsson och avgående förbundsordförande Jonatan Hjort (2011-2017) Foto: Anna Ledin Wirén

Val av ny förbundsstyrelse, förbundsordförande och ny medlemsorganisation

NBV har under sitt huvudmannamöte valt att tillsätta Vidar Aronsson som ny förbundsordförande. Två nya ledamöter valdes in i styrelsen. Det beslutades även att Bemuf väljs in som ny medlemsorganisation.

Under lördagens Huvudmannamöte beslutades det om att Vidar Aronsson ersätter tidigare ordförande Jonatan Hjort. Vidar är aktiv inom vår medlemsorganisation IOGT-NTO och arbetar för närvarande på Kooperativa Förbundet med strategi och ledning. Om sitt nya uppdrag säger Vidar:

”Jag är både taggad och ödmjuk inför att ge mig i kast med dessa uppgifter tillsammans med alla kompetenta medarbetare, styrelser, avdelningar och medlemsorganisationer!”

Han fortsätter med: ”Vi ska fortsätta modernisering av organisationen och nu står bl.a. arbetet med smartare administration på agendan.”

Av de sex ledamöterna valdes fyra om för att fortsätta med sina uppgifter även detta år. Dessa är Susanne Hedman, Vahida Mehinovic, Krister Haglund och Ali Reunanen. Även två nya ledamöter valdes in i Azra Jelacic och Malin Thorson.ben

Under mötet beslutades även att Bosnien Hercegovinas Muslimska Ungdomsförbund väljs in som ny medlemsorganisation till NBV. Bemuf har sedan 2004 varit samarbetsorganisation till NBV. Bemuf har en god relation och arbetar tätt intill sin moderorganisation BIS, Bosniska islamska samfundet som är en av NBVs medlemsorganisationer.

Huvudmannamötet valde följande personer till styrelsen:

Vidar Aronsson, Stockholm, IOGT-NTO, nyval

Ledamöter