Näthandeln - hot eller möjlighet för köpcentrum?

På onsdag den 16 oktober lanserar NCSC, Nordic Council of Shopping Centers, sin allra första rapport, Näthandeln-hot eller möjlighet för köpcentrum. Årets rapport behandlar det nu högst aktuella ämnet att näthandeln tar andelar från köpcentrumen. Köpcentrumen har tidigare tagit andelar från citykärnan. Kommer den ökade användningen av e-handel att innebära fler "dead-malls"? Rapporten tar även upp likheter och olikheter mellan de nordiska länderna.

NCSC, Nordic Council of Shopping Centers, kommer att ta fram en årlig rapport där ett ämne som är intressant för medlemmarna i köpcentrumbranschen tas upp. I år lanseras den allra första rapporten som tar upp näthandeln och dess inverkan på köpcentrumbranschen. NCSC samarbetar i år med WSP Analys & Strategi. Fredrik Bergström/WSP kommer att hålla i den muntliga presentationen av rapporten, som är en del av seminariet Köpcentrum & Butiker, på Grand Hôtel i Stockholm den 16 oktober. Seminariet följs av NCSC Awards 2013 med prisutdelning och galamiddag, där de bästa i köpcentrumbranschen koras. Är du journalist och vill delta på lanseringen kontakta oss gärna så ackrediterar vi dig på presslistan.

NCSC, Nordic Council of Shopping Centers, är intresseföreningen för köpcentrumbranschen i de nordiska länderna. Medlemmarna kommer från alla delar av branschen och inkluderar de största fastighetsägarna och detaljisterna, tillika investerare, byggherrar, konsulter och leverantörer samt representanter från andra intresseföreningar och stadsplanerare. NCSC’s uppgift är att ständigt utveckla den nordiska köpcentrummarknaden och höja statusen för branschen som en professionell och viktig spelare i samhället. Föreningen startade 1985 och har nu ca 1100 medlemmar främst från Sverige, Norge, Danmark och Finland.

• rapporter