Alla vinnarna i NCSC Awards 2016 och Årets Purple Flagstad

Vinnarna i årets NCSC Awards korades den 11 oktober under Galakvällen, som avslutade seminariet Sweden Urban Arena på Stockholm Waterfront. Vinnarna är: Kenneth Malmberg på Ingelsta Shopping, Eurocommercial, Paradiset matmarknad och Pilotage. Svenska Stadskärnor delade ut pris till Årets Purple Flagstad, som är Kalmar.

Prisutdelning till branschens bästa 2016

Den 11 oktober var premiären av den nya mötesplatsen för alla med intresse inom cityhandel, handelsplatser och stadsutveckling – Sweden Urban Arena. Det är branschorganisationerna Svenska Stadskärnor, Sveriges Centrumutvecklare och NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) som har tagit ett gemensamt initiativ och arrangerat årets viktigaste event. Efter seminarie-dagen hölls en gemensam Galakväll där fem priser delades ut till branschens bästa.

Kalmar är Årets Purple Flagstad 2016

Svenska Stadskärnor delade ut pris till Årets Purple Flagstad 2016. Utmärkelsen går till den certifierade stad som bäst uppfyller kriterierna för de fyra tidszonerna och fem fokusområden i sitt Purple Flag-område. Vinnaren i år är Kalmar! Juryn består av representanter från Svenska Stadskärnors styrelse Boverket, Fastighetsägarna, Svensk Handel, Sveriges kommuner och landsting, SKL, Trafikverket, Visita och fastighetsbolaget Vasakronan.

Juryns motivering:

Utmärkelsen Årets Purple Flagstad 2016 har tilldelats Kalmar för sitt framgångsrika och kontinuerliga arbete i samverkan baserad på Purple Flags Swedens fem fokusområden – säkerhet, tillgänglighet, utbud, plats och policy. De visar värdet av och tydliga resultat på ett organiserat och strukturerat samarbete mellan stadens offentliga, privata och ideella aktörer. Tillsammans har de hittat formen för att bättre möta såväl dagens som morgondagens behov, önskemål, utmaningar och möjligheter när det gäller ett säkrare, tryggare och attraktivare utbud av kvällsupplevelser.

NCSC Awards 2016

NCSC, Nordic Council of Shopping Centers, delar årligen ut priser till köpcentrumbranschens bästa prestationer. Två expertjury-grupper har efter noga övervägande tagit fram fyra kandidater till respektive kategori i årets NCSC Awards. Därefter har NCSC-medlemmar röstat fram sina favoriter. Läs om alla vinnarna här nedan och de nominerade för de fyra kategorierna: Bästa Centrumchef, Bästa Hyresvärd, Bästa Hyresgästkoncept och Bästa Konsult. I år delas inte priset ut för Bästa Svenska Köpcentrum. Föreningen ser över kriterierna och återkommer nästa år om hur utveckla denna kategori för framtiden.

Kenneth Malmberg är Bästa Centrumchef 2016

Juryns motivering:

Med en aktiv dialog och genuin omtanke får Kenneth alla att må bra och har i Ingelsta Shopping skapat en familjär stämning i verksamheten. Med ständig närvaro och handpåläggning löser Kenneth små och stora problem med humor och glimten i ögat.

Nominerade till Bästa Centrumchef

• Marie Newsome – Etage, Överby Handelsplats, Trollhättan
  • Maria Jälmestål – Haninge Centrum, Handen
  • Kenneth Malmberg – Ingelsta Shopping, Norrköping
  • Magnus Gibhardt – Galleria Center Syd, Löddeköping

Eurocommercial är Bästa Hyresvärd 2016

Juryns motivering

Eurocommercial har en genomgående jämn hög lägstanivå i verksamheten, kontinuiteten i det erfarna leasing-teamet skapar långsiktigt goda relationer vilket gör Eurocommercial till en mycket attraktiv fastighetsägare som bidrar till långsiktig lönsamhet för alla parter.

Nominerade till Bästa Hyresvärd

• Eurocommercial
  • Jernhusen
  • Nordika Fastigheter
  • Ikea Centres Nordic

I juryn för Bästa Centrumchef och Bästa Hyresvärd:

• Lisen Pettersson, Teknikmagasinet
  • Per Sjölund, Angermann Sverige
  • Maria Hellberg, Telenor
  • Maria Ahlestål, Apoteket
  • Marlene Hassel, Sveriges Centrumutvecklare

Paradiset matmarknad är Bästa Hyresgästkoncept 2016

Juryns motivering

Paradiset är en ekologisk och naturlig livsmedelsbutik med väl tilltaget sortiment där en fjärdedel av ytan består av ett varierat utbud av restauranger där man ges möjlighet att äta i en mycket tilltalande butiksmiljö. Konceptet är mycket väl mottaget av marknaden och har snabbt blivit omtalat i branschen. De har ambitionen att växa och vi hoppas på att få se många fler enheter.

Nominerade till Bästa Hyresgästkoncept

• &Other Stories
  • Newbie
  • Paradiset matmarknad
  • Apotek Hjärtat

Pilotage är Bästa Konsult 2016

Juryns motivering

Pilotage är ett projektledningsföretag med tjänster inom projektledning och fastighetsutveckling. Verksamheten är relativt ny och startade 2013, det till trots har man redan varit inblandade i ett antal stora och små projekt varav hyresgästkoordineringen på Mall of Scandinavia är det största. Andra projekt inkluderar hyresgästkoordinering och projektledning i Mölndal, Bergvik samt Skärholmen Centrum. Pilotage har en tydlig profil och stor förståelse för retailbranschen.

Nominerade till Bästa Konsult

• Wingårdhs
  • Ågren
  • Pilotage
  • wester+elsner

I juryn för Bästa Hyresgästkoncept och Bästa Konsult:

• Christoffer Lind, Unibail-Rodamco
  • Charlotta Gustafson, Atrium Ljungberg
  • Annika Schönefeld, Ica Fastigheter
  • Jenny Nilsson, Skandia Fastigheter
  • Marita Floman, Svenska Stadskärnor

_______________________________________________________________________________________________________

Om Sweden Urban Arena:

Sweden Urban Arena är en ny mötesplats för intressenter inom området köpcentrum och handelsplatser. Det är branschorganisationerna Svenska Stadskärnor, Sveriges Centrumutvecklare och NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) som tar ett gemensamt initiativ och arrangerar årets viktigaste event. Syftet är att sammanföra fastighetsägare, kommuner, detaljhandel, centrumutvecklare och stadsplanerare för att främja utvecklingen av morgondagens mötes- och handelsplatser: levande, attraktiva och väl integrerade i ett samhälle där människor bor och verkar. Sweden Urban Arena 2017 är den 23 oktober, save the date!

Tidigare vinnare i NCSC Awards

Bästa Centrumledare:

• 2015 Mats Jäderberg, Grand Samarkand Växjö och Eurostop Halmstad
  • 2014 Anna Falk, Linden Köpcentrum och Spiralen Köpcentrum, Norrköping
  • 2013 Anna-Lena Wessén, Birsta City, Sundsvall

Bästa Hyresvärd:

• 2015 Eurocommercial
  • 2014 Ikano Retail Centres (numera IKEA Centres Nordic)
  • 2013 Eurocommercial

Bästa Hyresgästkoncept: