Alla som vill ska kunna odla hemma

Sedan starten 1933 har Nelson Garden hjälpt odlarvänner att lyckas med sin odling. Längs vägen har företaget byggt upp en stor kunskap och en förmåga att anpassa verksamheten och utbudet till gällande trädgårdstrender. Utifrån detta vill vi nu presentera en lösning som gör att fler kan odla ätbart hemma med mycket liten insats. Du behöver inte mer tid, ingen uteplats, inget stort kök eller ens gröna fingrar.

Tänk dig möjligheten att odla precis när odlarlusten faller på. Att kunna skörda dina egna grönsaker. Att lägga lite mindre tid på att passa din odling och ändå få en spännande upplevelse och ett rikligt bra resultat. På Nelson Garden är vår stora passion odling i alla dess former. Hydroponisk odling är en av dem.

Vi har skalat bort allt krångel

Vår nya odlingslåda Harvy får alltid plats, har en tidlös form och passar in i ditt hem ­– inne som ute. Odlingen sköter sig till största delen själv och är ett enkelt sätt att uppleva glädjen med egenodlade grönsaker.

Den hydroponiska odlingslådan från Nelson Garden är dessutom nominerad till utmärkelsen Årets Trädgårdsprodukt 2018 i Elmia Garden Award.

Vi har skalat bort allt som kan krångla till det som jord, plantering och ständig bevattning. Har du tio minuter och friskt vatten, så har du alla förutsättningar för att starta din odling. Med vårt odlingskit har du allt för att snabbt komma igång.

Historien om den hydroponiska odlingslådan Harvy

Idén att odla direkt i vatten, utan jord, är tusentals år gammal. Historien om den hydroponiska odlingslådan Harvy börjar dock våren 2016. Ulf Fransson från Nelson Garden och Niklas Hjelm från Hemmaodlat hade, utan att känna till varandras funderingar, samma planer – att fler ska kunna odla hemma. Tillsammans har vi genomfört otaliga tester för att ta fram optimal vattenmängd, näringssammansättning, ljusbehov samt valt ut frösorter för bästa odlingsresultat. Allt för att erbjuda vanligt folk en enkel lösning för lyckad hemmaodling utan förkunskaper och utan behov av vare sig vattning eller påpassning under flera veckor.

En tålig odlingslåda

Den hydroponiska odlingslådan produceras 4 mil från Nelson Garden, närmare bestämt i Olofström i Blekinge. Materialet är tålig polystyren (PS), testad att hålla i temperaturer från -20 till +80 °C. Locket är av samma material som lådan och genomfärgat för att motstå solblekning och vara förlåtande gentemot repor. Tack vare en svensk och nära produktion har vi kontroll över tillverkningen och kort distribution. Harvy är också tänkt att klara daglig användning under många år. Därefter kan du lämna din odlingslåda till närmaste ÅVC för plaståtervinning. Medan locken finns i tre färger, finns odlingslådan bara i vitt, då just vitt bidrar till jämn vattentemperatur och minst algtillväxt. Inte ens utomhus i sol blir alger ett problem.

Se framtidens odling redan idag

Vår hydroponiska odlingslåda Harvy kommer att finnas i vår mässmonter under båda mässdagarna på Elmia Garden 2018. Passa på att komma förbi, ställ frågor och inte minst se växtkraften som spirar direkt ur vattnet. Ulf Fransson och Niklas Hjelm kommer att inta scenen i hall C på onsdag 13:00 - 13:40 och torsdag 12:30 - 13:10 för att berätta ännu om odling i Harvy.

Tänk att en 2000 år gammal teknik kan förpackas och formges för ett modernt vardagsliv. Det betyder också att du kan vara både glömsk och impulsiv. Dags att odla i bara vatten, utan jord. Hela året.