Grön trend - Odla ätbart i köksfönstret

Nu lanserar Nelson Garden en spännande nyhet som gör det lätt att odla bladgrönsaker i köksfönstret året om. Med fröpåsarna Micro Leaf fixar du din egen Pak Choi till salladen eller krispig gurkört på ostmackan.

Inomhusodling är nästa gröna trend och det går att odla ätbart på fönsterbrädan, framför allt mikroblad, som är både goda och nyttiga.

– Mikroblad har visat sig vara riktiga ”superfoods”, sprängfyllda med vitaminer, berättar Ulf Fransson, produktutvecklare på Nelson Garden som tagit fram nyheten Micro Leaf för alla fönsterodlare.

Micro Leaf är en serie fröpåsar med utvalda mikroblad samt ett specialgjort minidrivhus som gör det lätt att lyckas med inomhusodlingen. På en varm och ljus plats gror bladen snabbt och kan skördas efter bara 2-4 veckor. Flera sorter kan också klippas och skördas i omgångar.

Fyll Micro Leafs odlingstråg med planteringsjord, strö ut fröna jämt, täck med ett tunt lager jord, vattna och sätt på locket. Håll jorden fuktig och ta sedan bort locket när fröna spirar. Så enkelt är det och snart kan du toppa maten med små blad i spännande smaker.

Välj mellan åtta olika sorter i Micro Leaf-serien: Grönkål har blågröna blad med en mild kålsmak och Gurkört på ostsmörgåsen ger en skön crunch. Klipp Koriander direkt över dina asiatiska rätter eller bjud på pannacotta med små skott av Bladsarpeta som har sting i smaken. Även Bladrädisan bjuder på smakstyrka och Pak Choi-sorten ger så rikligt med röda blad att det räcker till en hel sallad. Allra snabbast att odla är dock klassikerna Ärta och Solros med fräscha skott som lyfter vilken frukostmacka som helst. Snacka om vardagslyx!

Rekommenderat pris från: Minidrivhus Micro Leaf, 49 kr. Fröpåse Micro Leaf, 29 kr.

Nyheten Micro Leaf är fröpåsar med tillhörande minidriv- hus att odla nyttiga bladgrönsaker i – året om!

För prover, ev. utlottningar och ytterligare information vänligen kontakta

Ulf Fransson 0706384997, ulf.fransson@nelsongarden.se

Bilder finns att ladda ner i Bilder & Videor.

• grön trend
  • odla i köksfönstret