Lätt att odla goda vanor med groddar och mikroblad

2019 kan bli året då frågan inte är om vi odlar utan snarare vad vi odlar. För alla som vill odla sin egen mat men har brist på tålamod eller utrymme är den snabba odlingen på fönsterbrädan ett bra alternativ.

Både groddning och odling av skott (kallas även mikroblad) är metoder som gör det enkelt att odla sina egna grönsaker på liten yta. Det går dessutom snabbt och kräver inte särskilt mycket kunskap, redskap eller tid. Fröpåsarna från Nelson Garden innehåller fröer till en eller ett par odlingsomgångar och den tydliga steg-för-steg-beskrivningen på baksidan hjälper även den som är ny att komma igång med sin hemmaodling.

Både groddar och skott är riktig supermat och oavsett vilken metod du väljer kan du odla krispiga och goda grönsaker som är fullproppade med nyttigheter – året om!

Groddar

Frö och vatten är egentligen allt som krävs för att börja grodda. Du kan grodda i en sil, en burk (använd ett finmaskigt nät för att hälla bort vattnet) eller en särskild groddbox. De flesta fröer blir klara på 5–10 dagar och håller ungefär 5 dagar i kylskåpet.

Olika fröer ger olika groddar sett till både smak och konsistens. Linsgroddar är exempelvis milda, knapriga och matiga! Fänkålsgroddar är inte lika mättande men bidrar istället med en pigg anissmak till din måltid. Alfalfagroddarna är den mest populära grodden med sin nötiga smak och krispiga konsistens. Vilken blir din favorit?

Micro Leaf

Mikroblad är små gröna skott och blad som ofta kallas för sitt engelska namn micro greens. Odling av skott är det snabbade och enklaste sättet att odla bladgrönsaker på. Skotten går att skörda efter bara ett par veckor. De flesta sorter växer upp på nytt och kan skördas åtminstone ett par omgångar till.

Det tar lite längre tid att odla mikroblad än att grodda. De behöver någonting (exempelvis jord) att växa i. Får de för lite ljus, vilket kan vara ett problem under vintern, blir det inte lika frodiga som om de skulle kunna bli. Med hjälp av växtbelysning kan dina skott växa både snabbare och bättre.

År 1933 såddes det första fröet till det som idag är Nelson Garden AB. Sortimentet omfattar produktområdena frö, lök och det mesta som hör trädgården till. Nelson Garden AB med sitt huvudkontor i småländska Tingsryd är en av marknadens ledande aktörer inom området.