Lekfulla frönyheter 2019 från Nelson Garden

Med årets nyheter vill vi på Nelson Garden inspirera alla till att med barnets nyfikenhet prova även det som kan verka lite knasigt. Vi vill också hjälpa till att få med barnen i odlingen – de egna, barnbarnen eller grannens ungar.

Färgglada favoriter till buketter

Barn älskar färg och i år ger vi alla möjlighet att plocka färgsprakande buketter! Solrosen ’Double Sunking’, krassenyheterna ’Yellow Troika’ och Crazy Jewel liksom zinniamixen Graffiti har dessutom stora fröer som små barnhänder lätt kan hantera. Ringblomman ’Kinglet Yellow’ har taggiga fröer som nästan liknar mumifierade insekter. Varför inte spela luffarschack med dem innan de petas ner i jorden?

Tacksamma tomater och chockerande chili

Oavsett ålder är det härligt att skörda egen mat direkt från plantan. Tomatnyheterna ’Tigerette Cherry’ och ’Romello’ F1 blir inte högre än att de kan nås av små odlarvänner.

Den lilla chilipepparn ’Biquinho’ blir översållad av pyttesmå, ilsket röda chilifrukter. Min son Herman packade förtjust matlådan full. Klasskamraterna såg sedan storögt på när han slukade dem en efter en utan att röra en min. Trots sitt eldiga utseende är de nämligen milda och goda.

Eko-kul och morotens år

Årets ätbara eko-nyheter är riktiga personligheter. Gyllenbäret, även känt som physalis, är lite exotiskt men betydligt mer lättodlat än man kan tro. Nakenfröpumpan ’Eso’ innehåller frön som helt saknar skal, klara att rostas och ätas direkt. Och av alla grönsaker är palsternackan ’White King’ en av dem som bäst klarar att stå kvar i jorden över vintern för att skördas tidigt nästkommande år.

...och vem gillar inte att dra upp en alldeles färsk morot i landet? I år har vi inte mindre än tre nya sorter – ingen den andra lik i vare sig färg eller form. Gör plats åt ’White Satin’ F1, ’Cosmic Purple’ och ’Oxheart’!

Anna Lindeqvist,
Hortonom och odlarvän, Nelson Garden

För ytterligare information samt presspaket med information om och bilder på samtliga nyheter för 2019 kontakta:

Lovisa Back, Communicator & Web Editor, Nelson Garden AB, mobil +46 73 125 12 22. lovisa.back@nelsongarden.se