Nelson Garden firar 85 år i branschen under Elmia Garden 26-27 september

Sedan starten 1933 har Nelson Garden hjälpt odlarvänner att lyckas med sin odling. När Nelson Garden nu medverkar på Elmia Garden den 26-27 september i Jönköping, är det odla året om som står i fokus och, naturligtvis, firandet av 85 år i branschen.

Nelson Garden vill göra det möjligt för fler att odla mer året runt, oavsett vem du är och var du bor. Vår passion för odling märks genom att vi erbjuder väl utprövade produkter och stöttar upp dem med kunskap. Målet är att hjälpa ännu fler att lyckas med sin odling och sin trädgård. Vi har gjort detta i 85 år och ser fram emot minst lika många år till!

Välommen till vår monter D01:18 för att ställa frågor och titta närmare på våra nyheter 2019. Givetvis har vi även med oss höstens nya frökollektion Så året runt, som vi tagit fram i samarbete med trädgårdsprofilen Sara Bäckmo. Under onsdagen har vi dessutom sällskap av Sara Bäckmo i vår monter. Tillsammans med Ulf Fransson, Nelson Garden, kommer hon att berätta om att odla året om från scenen i hall C kl.13:00.

85 år i branschen
Nelson Garden startades 1933 av Georg Nilsson i lilla Belganet, i norra Blekinge. Bröderna Torsten och Siwert Nilsson tog över företaget från sin far 1978 och sedan 1981 har Nelson Garden sitt huvudsäte i Tingsryd.

– Vi har ju våra rötter i Småland även om Georg började sin bana på andra sidan landskapsgränsen. Den småländska envisheten gör att vi inte ger oss förrän det vi gör är riktigt, riktigt bra. Vi vill göra det enkelt för våra odlare och erbjuda produkter som är prisvärda, berättar Torsten Nilsson som fortfarande är verksam i företaget.

Under årens lopp har företaget byggt upp en stor kunskap och en förmåga att anpassa verksamheten och utbudet till gällande trädgårdstrender och samhällsförändringar. 200 frösorter och några enstaka blomsterlökar på 1980-talet har vuxit till hundratals frösorter, flera hundra löksorter, ett gediget sortiment av förodlingsartiklar, verktyg och praktiska produkter för trädgård och odling. Den lokala förankringen är minst lika viktig idag som den var när Georg Nilsson en gång satte sig på cykeln och sålde sina fröer.

En pigg 85-åring
Nelson Garden fortsätter att driva odlingsbranschen framåt. Istället för att packa ihop våra fröställ för året har vi lanserat en helt ny frökollektion. Så året runt är ett samarbete med Sara Bäckmo vars småländska odling inspirerar genom såväl blogg som böcker. Med såinstruktioner för fyra olika årstider vill vi göra det enkelt för fler att odla året om.

Vi fortsätter också satsa på odling för alla genom att erbjuda lösningar för inomhusodling. Harvy är odlingslådan för hydroponisk odling som gör det enklare än någonsin att odla sin egen mat. Har du ännu inte upptäckt hur enkelt det är att odla utan jord? Välkommen förbi vår monter för en demo!

Välkommen till vår monter på Elmia Garden 26-27 september

Kom till vår monter och låt oss visa våra nyheter. På onsdagen har vi sällskap av Sara Bäckmo. Passa på att ställa frågor och lär dig mer om odling året om. Båda dagarna uppmärksammar vi givetvis våra 85 år i branschen.

Plats: monter D01:18
Tid: onsdag 09.00 - 19.00 och torsdag 09.00 - 16.00

Föredrag Alla kan odla året om
Sara Bäckmo och Ulf Fransson pratar om hur alla kan odla året om.
Plats: scenen i hall C
Tid: onsdag 13.00 - 13.45

Välkommen!

För ytterligare information kontakta:
Lovisa Back, Communicator & Web Editor, Nelson Garden AB, mobil +46 73 125 12 22. lovisa.back@nelsongarden.se