Victor Ljungberg utsedd till ny VD för Splay One-gruppen

Victor Ljungberg har utsetts till ny VD för Splay One-gruppen från den 1 mars 2019. Victor tar över rollen efter Vigor Sörman som beslutat sig för att lämna Splay One, vilka utvecklar branded content för annonsörer som vill engagera sina målgrupper över olika plattformar.

Splay One grundades i juni 2018 då Splay Networks och Nice One gick samman för att bilda nordens ledande bolag inom branded content. Efter den lyckade sammanslagningen har Vigor Sörman, nuvarande VD för Splay One och grundare av Splay Networks, valt att lämna sin position.

Vigor Sörman: “Varje gång som det här fantastiska bolaget går in i en ny fas tittar jag mig i spegeln och ställer mig frågan om jag är rätt person att fortsätta leda verksamheten. När jag gjorde det den här gången såg jag Victor Ljungbergs spegelbild, och inte min egen. Splay One har bara påbörjat sin fantastiska resa, men bolaget är redan mer relevant och framgångsrikt än någonsin tidigare. Jag har arbetat nära Victor under de senaste fem åren och känner mig fullständigt trygg med att han är rätt person för att leda Splay One.”

Victor Ljungberg har arbetat inom verksamheten sedan 2014, senast som Chief Operating Officer för Splay One, och tillträder som VD för hela gruppen den 1 mars.

Victor Ljungberg: ”Vigor och jag delar visionen om i vilken riktning tittare, annonsörer och innehållsskapare går. Splay One fortsätter att stärka positionen som nordens ledande bolag inom branded content med unik kompetens inom strategi för digitala kanaler och plattformar, där vi har branschens starkast lysande stjärnor inom konceptutveckling, produktion, influencers och distribution av innehåll. Jag är stolt över att ta över rollen som VD och ser fram emot att tillsammans med kollegorna på Splay One engagera än fler mottagare med unikt innehåll.”

Splay One har idag 115 anställda i Norden och är del av NENT Studios inom NENT Group, vilket totalt omfattar 32 produktionsbolag i 17 länder.

Morten Mogensen, VD för NENT Studios: ”Splay One har en unik position i Norden inom branded content och Victors erfarenhet och passion för ett starkt berättande är en stor tillgång när bolaget nu tar nästa steg i sin utveckling. Och från alla oss inom hela NENT Group så vill jag tacka Vigor som lett arbetet med att etablera Splay Ones unika position inom branded content.”

Vigor Sörman kommer att fortsätta arbeta för Splay One under en period och har för närvarande inte gått in i något nytt nästa projekt.

Vigor Sörman: ”Jag har kört full fart i sex år. Nu ska jag reflektera och ge min underbara familj lite extra kärlek. Sen är det dags för nya utmaningar.”

Anna Hammerlid, Adrian Langer, Christina Parker och Stina Varsikko fortsätter sina uppdrag som VD:ar för de lokala bolagen inom Splay One i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Kontakt information:

Yvonne Thomsen, yvonne@nentstudios.com / tel +45 22 35 60 35
Communications Manager, NENT Studios

Vigor Sörman: vigor.sorman@splayone.com / tel +46 (0) 739 16 15 04
Former CEO Splay One-group and Founder of Splay Networks

Victor Ljungberg: victor.ljungberg@splayone.com / tel +46 (0) 733 707183
New CEO Splay One-group

About Nordic Entertainment Group: Nordic Entertainment Group (NENT Group) is the Nordic region´s leading entertainment provider. We entertain millions of people every day with our streaming services, TV channels and radio stations, and our production companies create exciting content for clients around the world. We make life more entertaining by enabling the best and broadest experiences - from live sports to movies to series to music and our own original shows. Our studio business, NENT Studios, is behind acclaimed works in multiple genres ranging from factual, documentary and reality to game shows, lifestyle and drama. A total of 32 different companies in 17 countries make up the studios division. The local presence means that we work with some of the most talented and creative people in each of our markets. This content is then available on our own channels and platforms, and also sold to other entertainment providers in over 240 territories worldwide.