100 % ÅTERVINNINGSKAPACITET FÖR NESPRESSO-KAPSLAR I SVERIGE

Tack vare samarbetet mellan FTI (Förpacknings- och Tidningsinsamlingen) och Nespresso kan alla Nespresso Grands Crus-kapslar som säljs i Sverige återvinnas. Förutom FTIs 5 800 återvinningsstationer kan kapslarna lämnas in i Nespresso Boutiques.

Det finns få material som lämpar sig så väl för kaffeförpackningar som aluminium. Nespresso Grand Cru-kaffe är hermetiskt tillslutet i 100 % återvinningsbara aluminiumkapslar som bevarar kaffets färskhet och arom samtidigt som materialet skyddar från skadlig påverkan från luft, ljus och fukt.

”Många svenskar värdesätter det faktum att Nespresso erbjuder kaffe av högsta kvalitet. Eftersom aluminium varken släpper in ljus eller luft och går att återvinna för evigt är det ett material som utgör ett perfekt skydd för vårt färskmalda Grand Cru-kaffe”, säger Kristen A. Hovland, Nordenchef för Nespresso.

Så fungerar det

Sedan 2010 samarbetar Nespresso med FTI som ansvarar för återvinning i Sverige. De använda Nespresso-kapslarna kan lämnas i behållare för metallförpackningar på någon av de cirka 5 800 återvinningsstationer som finns uppställda runt om i landet, eller i liknande insamlingsbehållare för metallförpackningar som finns i många fastigheter.

Aluminiumkapslarna lämnas med kaffet i. Den värme som bildas när kaffet förbränns tas till vara som energi i smältprocessen.

Använda Nespresso-kapslar samlas sedan in och transporteras till en återvinningsanläggning där de smälts ner och formas till aluminiumtackor. Tackorna används sedan för att tillverka nya aluminiumprodukter.

För att veta mer om hur återvinningen av en aluminiumkapsel går till, klicka här så kommer du till en film som visar hela återvinningsprocessen, från en kopp kaffe till ny produkt.

Återvinningskapacitet

Tack vare det nationella återvinningssystemet och samarbetet med FTI, har Sverige kapacitet att återvinna alla sålda Nespresso-kapslar. Något som bekräftas av Bureau Veritas, en global ledare inom bedömning av överensstämmelse (Compliance assessment) och certifieringstjänster. Bureau Veritas anser att Nespresso Sverige juni 2012 har kapacitet att återvinna 100 % av de kapslar som säljs till konsumenter i Sverige.

Som en del i programmet Ecolaboration, åtog sig Nespresso 2009 att etablera återvinningssystem för att tredubbla sin globala återvinningskapacitet av använda Nespresso-kapslar till 75 %. Bureau Veritas, har verifierat och certifierat den globala återvinningskapaciteten. Sedan 30 juni 2012 är den officiella återvinningskapaciteten hos Nespresso 76,4 %, ett överträffande av det initiala åtagandet om en tredubbling

För bilder, vänligen kontakta:

Olivia Jansson, Intro Public Relations, olivia.jansson@intropr.se Tel. + 46 763 11 62 48

För ytterligare information om Nespresso, vänligen kontakta:

Gül Heper, Marknadschef, gul.heper@nespresso.com Tel: +46 8 506 673 05

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 50 länder och har 7 000 anställda. 2011 hade Nespresso 270 exklusiva butiker världen över. Mer information finns på www.nestle-nespresso.com.