NESPRESSO EXPLORATIONS 2018:  GALAPAGOS SANTA CRUZ – ett extraordinärt kaffe från en av världens mest ikoniska och exotiska platser

NESPRESSO EXPLORATIONS 2018: GALAPAGOS SANTA CRUZ – ett extraordinärt kaffe från en av världens mest ikoniska och exotiska platser

I Nespressos kollektion Explorations lanserar man extraordinärt och sällsynt kaffe i en limiterad upplaga. Årets kollektion Galapagos Santa Cruz, odlat på Galápagosöarna, har valts ut för sin unika smak, komplexitet och karaktär.

Galápagosöarna är en ögrupp i Stilla havet, känd för sin biologiska mångfald och sitt unika klimat. Här är naturen skyddad och behandlad med största respekt och mikroklimatet, med kalla strömmar och fuktiga havsvindar, ger svala väderförhållanden trots placeringen vid ekvatorn. Detta svala klimat, i kombination med vulkanjorden som finns på ögruppen, skapar unika förutsättningar för kaffeodling: Kaffebönorna mognar långsamt och utvecklar därför mer sockerarter och komplexitet, trots att de har odlats på betydligt lägre altituder än många andra, högkvalitativa kaffebönor.

Galápagosöarna består av cirka 20 öar, och Nespresso Explorations 2018 Galapagos Santa Cruz kommer från 6 gårdar på ön Santa Cruz. Kaffet plockas för hand, tvättas och torkas sedan mekaniskt. Galapagos Santa Cruz rekommenderas att drickas som en espresso eller cappuccino. Dricks den som cappuccino utvecklar den rostade och njutbara aromer av kakor och praliner samtidigt som kaffenoterna kvarstår, vilket gör det till en cappuccino med karaktär.

Nespresso Explorations Galapagos Santa Cruz finns att köpa från och med den 14 maj, till en kostnad av 120 SEK (10 kaffekapslar) i Nespressos butiker samt på www.nespresso.com/se/se.

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet, och en av de ledande globala aktörerna på marknaden. År 2003 lanserade Nespresso hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality™ Program i samarbete med Rainforest Alliance. Inom ramen för programmet arbetar Nespresso med över 70 000 bönder i 12 länder för att säkerställa den högsta kvaliteten på kaffet samtidigt som man skyddar miljön och stödjer en hållbar försörjning av kaffebönderna och deras samhällen.

Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och har över 13 500 anställda i 76 länder. År 2017 hade Nespresso över 700 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, vänligen besök www.nespresso.com