Nespresso lanserar kaffesorter med helt ny intensitet

I september släpps de två senaste tillskotten bland Nespresso Grands Crus – Kazaar och Dharkan, två kaffeblandningar som är skapade för att definiera nya höjder av intensitet.

Bakom Kazaar och Dharkan finns många års kompetens och erfarenheter som gör det möjligt för Nespresso att kunna pressa gränserna – till och med över sin tidigare 10-gradiga skala. Kazaar har med sina intensiva toner tidigare varit en mycket populär Limited Edition som uppskattats av kaffeälskare runt om i världen. Därför återkommer nu denna kaffesort, dessutom i sällskap av Dharkan, ett kraftfullt tillägg i utbudet av intensiva kaffesorter.

Kazaar är en kraftig Grand Cru som bland annat får sin unika styrka och intensitet från Robustabönor med ursprung från Brasilien och Guatemala, en djärv blandning som inte tidigare använts i Grands Crus. Kaffeexperter hos Nespresso har genom att noga välja bönor, rostningsmetod och blandning skapat en Grand Cru som sträcker sig till nummer 12 i intensitet och kan därmed erbjuda kaffeälskare en smakupplevelse på nya höjder. För att uppleva Kazaars intensiva blandning av bitterhet och sötma avnjuts den på bästa sätt som en ristretto (25 ml). Den som vill ha en intensiv men mjukare upplevelse avnjuter den bäst som en espresso (40 ml).

Dharkan är ett sammetslent komplement till Kazaar som har fått sina lena toner från en långsam rostning på låg temperatur. Kaffeblandningen består av tvättad Arabicabönor med ursprung från Latinamerika och Asien. Dess inslag av bittert kakaopulver och rostat korn avnjuts precis som Kazaar bäst som en ristretto (25 ml) alternativt för den som önskar en mildare upplevelse en espresso (40 ml). Dharkan har nummer 11 på intensitetsskalan.

De nya kaffeblandningarnas unika intensitet och smak passar även utmärkt tillsammans med mjölk för den som önskar en mildare men fortfarande rostad ton.

Med Kazaar och Dharkan visar Nespresso ännu en gång sin kunskap och expertis. I och med lanseringen blir den tidigare trion av intensiva Grands Crus nu fem: Ristretto, Arpeggio, Roma, Kazaar och Dharkan.

Kazaar och Dharkan finns tillgängliga från september, i Nespresso Boutiques i Sverige, online på www.nespresso.com samt via telefon 0200-456 600. Pris: Förpackning med 10 kapslar Kazaar eller Dharkan, 43 kr.

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 60 länder och har över 8 000 anställda. I slutet av 2012 hade Nespresso fler än 300 egna, exklusiva butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, vänligen se Nestlé Nespresso hemsida: www.nestle-nespresso.com.