​Ny smak på Avenyn - Nespresso öppnar boutique i Göteborg

​Ny smak på Avenyn - Nespresso öppnar boutique i Göteborg

Gert Wingårdh har ritat och Wallenstam har byggt. Efter tre års letande hittade den första hyresgästen Nespresso rätt. Lagom till julhandeln öppnar Nespresso sin tredje boutique i landet, en 300 kvm stor koncept-boutique i Kopparhuset på Kungsportsavenyn 31-35.

Göteborg är en kaffeälskande stad. Enligt en undersökning från Nespresso om det svenska kaffedrickande svarar 72 procent att kaffe är förknippat med njutning. 88 procent tycker det är viktigt att kaffet håller hög kvalitet. Och göteborgarna gillar kapselkaffe, det står en kapselmaskin i vart fjärde hem, vilket är över snittet i landet. I boutiquen på Avenyn får göteborgarna nu möjlighet att testa maskiner, uppleva nya kaffesorter med hög kvalitet och se det stora utbudet av tillbehör. De 100 procent återvinningsbara kapslarna kan lämnas in i boutiquen för återvinning, som ett komplement till stadens miljöstationer.

- Vi har länge letat efter en lämplig butikslokal i Göteborg som håller måttet för den helhetsupplevelse vi vill ge kunden i en Nespresso boutique. Äntligen är det dags. Att göteborgarna har saknat oss har märkts tydligt i vår pop up-boutique som varit välbesökt sedan öppning. Nu ser vi fram emot att flytta in i Kopparhuset permanent, säger Andréanne Silén, Country Business Manager Nespresso Sverige.

Wallenstam är glada över att kunna välkomna Nespresso som första hyresgäst i det nyrenoverade Kopparhuset på Avenyn. Det är en efterlängtad etablering av ett välkänt varumärke, nytt på göteborgsmarknaden med fokus på en vacker butiksmiljö.

• - Kopparhuset är i särklass det fräckaste huset på Avenyn, Gert Wingårdh har som arkitekt gjort en strålande insats som bidrar till att fastigheten i mitt tycke lyfter hela gatans status. Öppningen av Nespresso blir lite av startskottet för vår fortsatta satsning på nya Avenyn. Vi är extra stolta över att kunna välkomna våra nya hyresgäster till en kombination av modern arkitektur och höga miljökrav, Kopparhuset är en helt Co2-fri fastighet. En miljöstatus som jag vet även uppskattas av Nespresso som också har stort fokus på hållbarhet, säger Thomas Dahl, vvd Wallenstam AB.

För ytterligare information kontakta:

Andréanne Silén, Country Business Manager Nespresso Sverige,

Tel: 0735-000 335 E-Post: andreanne.silen@nespresso.com

Thomas Dahl, vvd Wallenstam AB (publ) Tel: 0705-171 142

Om Nespresso

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 60 länder och har över 9 500 anställda. I 2013 hade Nespresso fler än 320 egna, exklusiva butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, vänligen se www.nespresso.com

Om Wallenstam

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 29 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 60 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.

Undersökningen ”En rapport från Nespresso om kaffe och hållbarhet” finns att ladda ner på Mynewsdesk.