Recept - Blodapelsinkonfekt

Pressmeddelande  •  2012-03-29 13:00 CEST

Nespresso Vivalto Lungo har en blommig smak med inslag av jasmin och apelsinblom. Till detta har jag skapat en syrlig blodapelsinkonfekt som gifter sig fint med kaffets blommiga aromer.” – Daniel Roos

Blodapelsinkonfekt

Cirka 25 st

Tillagningstid: 30 min samt förvaring i kyl under natten

Ingredienser:

2,5 dl               Strösocker

0,9 dl               Vatten

5 msk               Glykos

1 dl                  Blodapelsin (pressad juice)

4 st                   Gelatinblad

4 g                   Vinsyra (finns i vanliga livsmedelsbutiker)

Gör så här:

Blötlägg gelatinet i en skål med kallt vatten (vattnet ska täcka gelatinbladen). Koka 2,25 dl av strösockret med vatten och glykos till 140 grader. När sockret når 140 grader, blanda i blodapelsinsaften och kokar upp till 120 grader. När det nått 120 grader, ta av kastrullen från plattan och rör i gelatinet och vinsyran.

Fyll upp marmeladen i små gummiformar och strö socker på så det täcker hela botten. Låt marmeladen stelna i kylen över natten. Tryck ut marmeladen ur gummiformen och rulla dem i strösocker.

Hållbarhet: Förvara konfekten i en burk med lock så håller de i cirka en vecka.

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 50 länder och har 5 500 anställda. 2010 hade Nespresso 215 exklusiva butiker världen över. Nespresso uppnådde en global omsättning om 3,22 miljarder CHF 2010 och upprätthåller en genomsnittlig årlig tillväxt på 30 procent sedan 2000. Mer information finns på www.nespresso.com/mediacenter.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom