Recept - Chokladpralin

Recept - Chokladpralin

Nespresso Arpeggio har en kraftfull karaktär med kakao- och rostade toner. Till detta har jag valt att göra en kraftig mörk chokladpralin med krossade kakaobönor som lyfter upp kaffets kakao- och chokladtoner och ger en fyllig smakupplevelse som stannar kvar länge i såväl sinne som själ.” – Daniel Roos

Chokladpralin

Cirka 30 st

Tillagningstid: 75 min

Ingredienser:

Skal till pralinerna

300 g               Mörk choklad 55-60 % kakaohalt

Fyllning

3 dl                  Vispgrädde 40%

1 msk               Honung

2 tsk                Krossade kakaobönor

285 g               Mörk choklad 55-60 % kakaohalt

Gör så här:

Skal

Värm den mörka chokladen till skalen till cirka 55 grader i ett vattenbad. När det nått rätt temperatur, häll ut 2/3 av chokladen på diskbänken (viktigt att se till att den är helt ren). Dra/smeta chokladen fram och tillbaka på bänken med hjälp av en spatelskrapa och en palett (finns att köpa i välsorterade köksbutiker) för att sänka chokladens temperatur till ca 27 grader.

När chokladen svalnat, häll ner den bunken med den övriga chokladen till skalen. Chokladen ska ha en temperatur på cirka 32 grader.

Häll chokladen i pralinformar (finns att köpa på större varuhus såsom Åhléns) och vänd därefter pralinformen upp och ned över bunken så att all överbliven choklad rinner ur. Kvar i pralinformen är ett tunt skal av choklad. Ställ skalen i kylen så att skalen stelnar.

Fyllning

Temperera chokladen till fyllningen i ett vattenbad. Koka upp vispgrädden med honungen i kastrull. Vispa ihop gräddblandningen med den smälta chokladen och de krossade kakaobönorna. Låt svalna tills chokladblandningen är rumstempererad och fyll därefter de stelnade skalen med chokladen men lämna några millimeter i skalet att gjuta på botten av skalchokladen. Ställ i kylen så att tryffeln stelnar.

Gjutning av botten

Värm chokladen som använts till skalet och gör om ovanstående procedur så att chokladen får rätt temperatur. Fyll pralinformarna upp till kanten med chokladen så att det gjuts en botten på pralinen.

Låt därefter stelna i kylen.

Hållbarhet: Cirka två veckor i kyl i burk med lock.

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 50 länder och har 5 500 anställda. 2010 hade Nespresso 215 exklusiva butiker världen över. Nespresso uppnådde en global omsättning om 3,22 miljarder CHF 2010 och upprätthåller en genomsnittlig årlig tillväxt på 30 procent sedan 2000. Mer information finns på www.nespresso.com/mediacenter.

Ossian Kjellström

Presskontakt Adviser, Story Relations +46 73 742 74 41

Linda Fazekas

Presskontakt Nordic Marketing Manager 0703032043

Nespresso grundat 1986 erbjuder kaffe av högsta kvalitet samt stiliga och användarvänliga kaffemaskiner.

Nespresso grundat 1986 erbjuder snygga och användarvänliga kaffemaskiner som passar alla önskemål när det gäller kaffe. Beroende på modell så erbjuds allt från vanlig kopp kaffe, Espresso eller kaffe med färsk mjölk såsom t.ex. Cappuccino eller Latte.

Nespresso väljer endast de bästa kaffebönorna från världens bästa skördar, så kallat ”gourmetkaffe” som uppvisar en hög nivå av aromatisk förfining. Dessa utvalda kaffebönor utgör 1-2 % av världens totala kaffeproduktion.

Det färskmalda kaffet är inpackat i aluminiumkapslar som är återvinningsbara genom det svenska systemet med ca 5 800 stationer i hela Sverige. Lämna kapslarna som de är till metallåtervinning d.v.s. kaffet behöver inte separeras från kapseln.

Nespresso-kaffe kan enkelt köpas via:
• Nespresso Club på 0200 456 600
• www.nespresso.com
• Nespresso Boutique i Stockholm, Göteborg och Malmö
• Mobila Nespresso-applikationer för iPhone, Android och BlackBerry.